جمع آوری بخشی از روایات و مباحث امام زمان (ارواحنا فداه)

ثبوت هلال
2016-04-26
جمع آوری بخشی از روایات و مباحث امام رضا (ع)
2023-05-29

دانلود فایل احادیث امام زمان (ارواحنافداه)

با نشر احادیث امام زمان (ارواحنافداه) در ثواب آن سهیم باشید



1- بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَا أَنَاْ عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ : (سوره هود) در تفسیر اهل البیت علیهم السلام جلد 1 ، نسخه چاپی صفحه 220 – نسخه کتاب مجازی صفحه 404

ترجمه به فارسی :
به آنها ، ای حبيب من بگو : اگر ولايت آل محمد (ع) را قبول کنيد و به اهل بيت و قرآن تمسک داشته باشيد به حکومت بقية الله حضرت مهدی دست پيدا می کنيد و اين حکومت برای شما از ديگر حکومتها بهتر است ، اگر به خدا و روز قيامت و قرآن و پيامبر اکرم(ص) ايمان آورده ايد . خدا و پيامبرش شما را به اطاعت از اهل بيت (ع) امر می کنند . اگر اطاعت اهل بيت را نداشتيد و از ولايت حضرت علی (ع) و فرزندانش تبعيت نکرديد بلکه با اين مخالفت باعث فساد در زمين شديد ، هرگز شما را از انتقام و عذاب خدا حفظ نمی کنم.


2- بقيّة اللـه (علیه السلام) : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 41 – نسخه مجازی صفحه 58

ترجمه به فارسی :
اين لفظ لقب مخصوص امام مهدی منتظر (ع) و خاتم اوصياء و ائمه (ع) و باقيمانده از اهل بيت نبوت و رسالت می باشد . برای خدا بقيه و باقيمانده ای غير از ايشان روی زمين نيست . خدای تعالی می فرمايد : بقيه خدا برای شما از ديگران بهتر است اگر مؤمن باشيد .


3- الامام : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 14 – نسخه مجازی صفحه 19

ترجمه به فارسی :
امام کسی است که خدا او را برای امامت و جانشينی بعد از پيامبر اکرم (ص) انتخاب کرده است . کسی است که پيامبر او را برای آن مقام نصب و معين می کند و کسی است که معصوم او را تعيين می کند و  کسی است که هيچ گونه خطای کوچک و بزرگ ، اشتباه سهوی و عمدی ، فراموشی در طول عمرش در او راه ندارد .امام ولايت تکوينی و تشريعی را با هم دارد و قادر به انجام معجزه و اجرای احکام قرآن و سنت صحيح می باشد . او قطب عالم امکان بوده و بقای وجود به وجود او بستگی دارد . امام واسطه فيض خدا بر خلق و سرپرست مطلق خدا بر خلق است


4- ألأئمّة (علیه السلام) : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 11 – نسخه مجازی صفحه 15

ترجمه به فارسی :
اين افراد از طرف خدا و رسول خدا برای امامت معين شدند . دارای عصمت ، طهارت ، ولايت تکوينی و تشريعی هستند . اين افراد که اوصيای پيامبر اکرم (ص) می باشند 12 نفر هستند :

1-امام علی بن ابی طالب(ع)

2-امام الحسن بن علی(ع)

3-امام الحسین بن علی(ع)

4-امام علی بن الحسین(ع)

5-امام محمد بن علی الباقر(ع)

6-امام جعفربن محمد الصادق(ع)

7-امام موسی بن جعفر الکاظم(ع)

8-امام علی بن موسی الرضا(ع)

9-امام محمد بن علی التقی(ع)

10-امام علی بن محمد الهادی(ع)

11-امام الحسن بن علی العسکری(ع)

12-امام دوازدهم مهدی منتظر محمدبن الحسن القائم امام زمان(ع) که دنیا را پر از عدل و قسط می کند بعد از اینکه پر از ظلم و جور می شود , امامی غیر از او نیست و او در میان ما حیّ و حاضر است ما را می بیند و ما او را نیز می بینیم (پس نامرئی نیست) ولی او را نمی شناسیم همان طور که برادران یوسف او را دیدند ولی یوسف را نشناختند ، عمر شریف ایشان بیش از 1000 سال  است همان طور  که حضرت خضر عمرشان بیش از از دو هزار سال گذشته است و نیز همان طور که عیس بن مریم زنده است و عمرش بیش از 20 قرن (2 هزار سال) می باشد.


5- ألإمامة : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 13 – نسخه مجازی صفحه 18

ترجمه به فارسی :
ولايت و حکومت بر تمامی مخلوقات می باشد . تعيين و نصب اين شخص از طرف خدا لطف است . امامت ادامه نبوت و ولايت تکوينی و تشريعی بر همه مردم می باشد . امامت جانشينی حقه پيامبر است  که با توجه به آيه شريفه : لا ينال عهدی الظالمين { عهد من ( امامت ) به ظالمين نمی رسد } همراه و مشروط به عصمت است .


6- ألمهدی (علیه السلام) : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 377 – نسخه مجازی صفحه 497

او مهدی منتظر از فرزندان فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا (ص) می باشد که پيامبر اکرم (ص) به ظهور و قيامش اينگونه بشارت داده است : زمين را پر از قسط و عدل می کند بعد از اينکه پر از ظلم و جور شده باشد  . او خاتم اوصيای خاتم انبياء ، امام عصر و زمان است که اگر کسی از دنيا برود و او را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است . حجت بن الحسن العسکری است که در نيمه شعبان سال نور در سامراء متولد شد . بلافاصله بعد از پدرش به امامت رسيد و بر پدرش نماز گزارد . از ظلم ستمگران مخفی شد . برای ارتباط با شيعيانش در کارهای مهم چهار نماينده و سفير معين کرد . چون غيبت کبری واقع شد شيعه را به نايبان { عامش } فقهای جامع شرائط ارجاع داد چون غيبت کبری واقع شد . در اين مدت او ديده می شود ولی کسی او را نمی شناسد همانگونه که برادران يوسف او را می ديدند ولی نمی شناختند . حضرت پناه دلسوختگان ، ياری کننده مظلومين  ، برآورنده کننده حاجات محتاجين ، ياری دهنده ياری خواهان است .  با عده زيادی از مؤمنين برخورد می کند ولی او را نمی شناسند مگر وقتی که از او جدا می شوند . عده زيادی به ملاقاتش مشرف شده اند که داستان تشرفشان در کتابهای معتبر و قابل اعتماد در نظر شيعه مانند : کمال الدين شيخ صدوق ، نجم الثاقب ميرزا حسين نوری و بحارالانوار علامه مجلسی و …. ثبت و ضبط است . من به زیارت مولا مشرف شدم اين تشرفها و زيارتها معمولا در مسجد سهله ، مکه ، سرداب غيبت ، مسجد جمکران و مرقد ائمه معصومين (ع) بوده و بعد از اينکه حضرت از نظر دور می شدند شناخته می شدند . با توجه به علائم ظهور نقل شده  حضرت بزودی در قرن آينده ظهور خواهد کرد بعد از پرچم های سياه و يمانی ، بعد از نابودی حکومت پادشاهان فارس و خارج شدن از سلطه آنان و نيز رهايي از سيطره شرق و غرب بر آنها  اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (ع) از ضروريات دينی بين همه مسلمانان است .


7- صاحب الزمان (علیه السلام) : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 203 – نسخه مجازی صفحه 275

ترجمه به فارسی :
او امام زمان ما ، مهدی منتظر ، صاحب ولايت بر ما و جميع مخلوقات در اين زمان است . شناخت و ولايت پذيری او بر همه مردم واجب است ، به دليل حديث پيامبر اکرم (ص) که فرمود : هر کس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت از دنيا رفته است . او امام آخر الزمان است که پيامبر اکرم (ص) به ظهورش اينگونه بشارت داده است : اگر از عمر دنيا جز يک روز باقی نمانده باشد در همان روز خدا حضرت مهدی را مبعوث می کند . او زمين را پر از قسط و عدل خواهد کرد بعد از اينکه از ظلم و جور پر شده است . پس او اکنون زنده و حاضر بين ماست اگر چه ما او را نمی شناسيم ، همانطور که برادران يوسف او را نمی شناختند و صاحبی برای اين زمان غير از او نيست .


8- ألقائم (علیه السلام) : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 302 – نسخه مجازی صفحه 401

ترجمه به فارسی :
اين لقب امام مهدی پسر امام حسن عسکری (ع) است ، کسی که بعد از غيبتش حتما قيام می کند و زمين را پر از قسط و عدل می کند . قيام او برای انتقام خون امام حسين (ع) و اجرای همه جانبه اسلام در همه نقاط عالم است که با نيروی الهی انجام می شود .


9- ألغائب (علیه السلام) : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 276 – نسخه مجازی صفحه 369

ترجمه به فارسی :
او امام مهدی پسر امام حسن عسکری (ع) ، امام دوازدهم از اهل بيت (ع) و آخرين ايشان است . دو غيبت صغری و کبری دارد . غيبت صغری از زمان وفات امام عسکری (ع) و بعد از دور کردن عمويش جعفر و نماز خواندن بر پيکر ايشان شروع شد . بخاطر اينکه دشمنانش بدنبال دستيابی و قتل او بودند . برای اين منظور خانه های آل محمد (ص) و شيعيان را تفتيش کردند . حضرت سفرا و وکلا و چهار نماينده در دوران غيبت0 صغری معين کردند تا واسطه بين ايشان و شيعيانشان در مشکلات باشند . غيبت صغری هفتاد و اندی سال بطول انجاميد . بعد از غيبت صغری حضرت کسی را بعنوان نماينده خاص معرفی نکردند و شيعيان را به نائبان فقهاء جامع الشرائط ارجاع دادند ، با اين توقيع شريف که فرمودند : و اما در مشکلاتی که پيش می آيد به روات احاديث ما مراجعه کنيد . آنها حجت و دليل من بر شما و من حجت خدا بر ايشان هستم . و نيز فرمود : آگاه باشيد فقهائی که حافظ دين خدا ، پاس دارنده نفس ، مخالف هوای نفس و مطيع اوامر مولی باشند تقليد از ايشان بر شما واجب است . شيعه را به تقليد از اين فقها در غيبت کبری امر کرده اند . امام زنده است و بين ما زندگی می کند و مردم او را می بينند ولی نمی شناسند همانطور که برادران يوسف او را می ديدند و با او صحبت می کردند ولی او را نمی شناختند . امام از زندگی و از دنيا غائب نشده است ، از زمين خارج نشده و زمين خالی از او نيست چون اگر از او خالی شود بهم می ريزد . امام با جسم مبارکش حاضر است و مانند جن و ملائکه و ارواح نامرئی نيست . آن طوری هم که برخی تخيل کردند در عالم هورقليا نيست بلکه با جسم مادی در همين شهرها زندگی می کند و هر سال هم اعمال حج را انجام می دهد . عتبات مقدسه در مدينه ، نجف اشرف ، کربلا ، کاظمين ، سامراء ، شام ، قم و خراسان و غير از اينها را زيارت می کند . در طول مدت غيبت کبری شيعيان زيادی به ملاقاتش مشرفش شدند که ميرزا حسين نوری در کتاب نجم الثاقب و ديگر علما در کتابهايشان تفصيل تشرف و ملاقات را ذکر کردند . اگر خواستيد مراجعه کنيد .


10- غیبة المهدی : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 286 – نسخه مجازی صفحه 383-382

ترجمه به فارسی :
در ذيل کلمه غائب يادآور شدم که امام مهدی (ع) دو غيبت صغری و کبری دارند . از دست دشمنانش غائب شده است تا به او دست پيدا نکرده و او را به قتل نرسانند . امام بين مردم حاضر است . غيبت امام مانند غيبت ملائکه نيست که با چشم ديده نمی شوند بلکه ايشان زنده و حاضر است و مردم او را می بينند ولی او را نمی شناسند همانطور که به تصريح قرآن برادران يوسف او را می ديدند ولی نمی شناختند . امام دور از اوتاد چهارگانه و ابدال و ياران خالص و بعضی از شيعيان مخلص که حافظ سرّ هستند ، نيست . ( کنايه از اينکه هميشه اوتاد و ابدال و جمعی از ياران و شيعيان در رکاب و خدمت حضرت حاضر هستند و حضرت با آنها بطريق عادی حشر و نشر دارند ) .  هزاران نفر از مؤمنين در مکه و عرفات و منی و مدينه و نجف و مسجد سهله و مسجد کوفه و سرداب و مسجد جمکران و مشهد حضرت را مشاهده کرده اند . پيامبر اکرم (ص) بشارت ظهور حضرتش را بعد از غيبت طولانی دادند و فرمودند که زمين را پر از قسط و عدل می کند بعد از اينکه ظلم و جور سراسر زمين را فرا بگيرد . در بعضی از احاديث شريف به تاريخ ظهور حضرتش بصورت رمزی اشاره شده است مانند اين حديث از امام حسن عسگری (ع) که شيخ صدوق و فيض کاشانی روايت کردند که فرمود : چشمه های حيوان برای ما لبريز خواهد شد بعد از شعله ور شدن آتشها در هنگام کامل شدن هزار لام ميم و طه و طواسين از سالها . اين رمز برای صاحبان علم جفر روشن است ولی آنها برای احدی آنرا بازگو نمی کنند .


11- ألعلائم : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 265 – نسخه مجازی صفحه 355

ترجمه به فارسی :
يعنی علامات ظهور امام مهدی منتظر (ع) که پيامبر اکرم (ص) آنها را در خطبه شان برای امت بيان کردند و اين علائم دو نوع هستند : علائم حتمي و علائم غير حتمی که تعداد زيادی از آنها را مشاهده کرده ايم و فقط علائم حتمي مانده است.


12- ألظهور : در معجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 244 – نسخه مجازی صفحه 327

ترجمه به فارسی :
يعنی ظهور امام ما حضرت مهدی منتظر (ع) و قيام برای انتقام خون امام حسين (ع) که اين ظهور قطعی و از ضروريات دين اسلام بوده و منکرش کافر محسوب می گردد . حضرت زمين را پر از قسط و عدل خواهد کرد بعد از اينکه زمين پر از ظلم و جور شود همانطور که پيامبر اکرم (ص) به آن تصريح کردند و خدای سبحان هم وعده داده است که عليرغم کراهت مشرکان حضرت بر همه اديان غلبه می کند . برای ظهور حضرت علامات زيادی ذکر شده است که اکثر آنها را مشاهده کرديم و فقط علائم حتمی ظهور که پنج علامت هستند باقی مانده است : 1- ندای آسمانی 2- پرچمهای سياه که از خراسان با سيد خراسانی بطرف کوفه حرکت می کنند . 3- خروج سيد يمانی با 200 هزار نفر  4- خروج سفيانی که با لشکرش در زمين فرو می رود . 5- خروج دجال که حضرت مهدی او را در کنار باب لد می کشد . خدايا ظهور حضرتش را معجل کن .


13- ألصیحة : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 222 – نسخه مجازی صفحه 300

ترجمه به فارسی :
از علامات حتمی ظهور امام ما حضرت مهدی منتظر (ع) است . فرياد جبرئيل عليه السلام است که به جميع بشريت مژده ظهور حضرتش را اعلام می کند و ندا می دهد که حق آمد و باطل رفت بدرستی که باطل رفتنی است . اين ندا را همه افراد بشر به زبان خودشان می شنوند سپس جبرئيل در نزد حضرت در مکه مکرمه حاضر شده و با او بيعت می کند و از جمله اعوان و انصار حضرت به همراه ميکائيل ، اسرافيل و روح القدس و ملائکه ای که در جنگ بدر برای ياری پيامبر اکرم (ص) به زمين آمدند ، در متن قرار می گيرند . خداوندا فرج حضرتش را تعجيل کن و راه فرج را آسان گردان و ما را از جمله اعوان و انصار حضرت و آماده کنندگان سلطنت حضرتش قرار بده.


14- ألخراسانی : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 115 – نسخه مجازی صفحه 162

ترجمه به فارسی :
او سيد خراسانی است کسی که مقدمات حکومت حضرت مهدی (ع) را آماده می کند . فرمانده لشکری است که از خراسان به طرف کوفه حرکت می کند . پرچمش را در کوفه به فاصله کمی از ظهور حضرت قرار می دهد . تعداد لشکريان خراسانی 300 هزار نفر است که اين ها پرچمهای سياه دارند . احاديث تصريح دارد که نام خراسانی نام پيامبر اکرم (ص) و از فرزندان امام حسين (ع) است که بين خروج او و ظهور حضرت 72 ماه فاصله است.


15- ألممهّدون : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 378 – نسخه مجازی صفحه 499

آنها کسانی هستند که مقدمات حکومت حضرت را آماده می کنند وصاحبان پرچمهای سياه از خراسان می باشند . تعداد آنها 300 هزار نفر به همراه سيد خراسانی هستند که نامش نام پيامبر اکرم (ص) و از فرزندان امام حسين (ع) است . همانطور که سيد بن طاووس در کتاب ملاحم روايت کرده است . پرچمش را در کوفه نصب می کند و بين خروج او و ظهور حضرت 72 ماه فاصله است و مقدمات حکومت حضرت را مهيا می کند


16- ألیمانی : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 433 – نسخه مجازی صفحه 568

ترجمه به فارسی :
او سيد يمانی است که در علائم ظهور ذکر شده است . لشکری را به استعداد 200 هزار نفر از شيعيان مؤمن فرماندهی می کند . او برای ياری حضرت به طرف عراق در حرکت است ، جان ما فدايش .


17- ألولایة : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 411 – نسخه مجازی صفحه 542

ترجمه به فارسی :
يعنی ولايت تکوينی و تشريعی تامه مطلق از جانب خداوند متعال بر جميع خلائق . اين ولايت اولويت تصرف در جان و مال و آبروی مردم است که با اين آيه شريفه برای پيامبر اکرم (ص) و ائمه معصومين (ع) اثبات می شود : ولايت پيامبر اکرم (ص) بر نفس مؤمنين از خود آنها بيشتر است . آيه بعدی : بدرستی که تنها ولی شما خدا و رسول خدا و کسانی هستند که نماز اقامه کرده و در حال نماز زکات می دهند . که در شأن اميرالمؤمنين (ع) نازل شده است . دليل ديگر سخن پيامبر اکرم (ص) که فرمودند : هر کس من مولای او هستم اين علی مولای اوست . و اين ولايت در همه ائمه معصومين ساری و جاری است تا می رسد به امام زمان ما حضرت مهدی ارواحناه فداه پس او هم از طرف خدا ولايت مطلقه تامه تکوينی و تشريعی بر انسان و جن و ملائکه و آسمانها و زمين دارد.


18- الإمام المهديّ (ع) : درقدیسة الاسلام ، نسخه چاپی صفحه 250-266 – نسخه مجازی صفحه 263-245

ترجمه به فارسی :

او امام دوازدهم ، خاتم اوصياء و ائمه ، بقيه خدا در زمين ، امام زمان ما و صاحب عصر ، محمد پسر حسن ، مهدی ، قيام کنننده ، منتظر که جانم فدای او باد است . خدا فرجش را نزديک گرداند . او امام حاضر و ماه پنهان شده است .

ايشان که سلام و صلوات خدا بر او باد در شب نيمه شعبان سال 255 هجری قمری در خانه پدرش در سامراء متولد شد و تولد ايشان تماما مانند تولد حضرت موسی بن عمران است . او زنده و در حال زندگی در بين ماست و از جهت طول عمر مانند حضرت نوح است . دو غيبت صغری و کبری دارد . غيبت صغری 74 سال بطول انجاميد و غيبت کبری تا الان ادامه دارد . در غيبت شبيه به حضرت عيسی و خضر می باشد و پيامبر اکرم (ص) از غيبت و ظهورش اين طور خبر داده است : مردی از اهل بيت من خروج می کند که نامش با نام من يکی است و خلقت و اندازه و خُلق و خويش هم مانند من است . زمين را پر از قسط و عدل می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است .

و فرمود : مهدی از من است پيشانی بلند و بينی برجسته ای دارد ، زمين را از قسط و عدل پر می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است .

و فرمود : مهدی از فرزندان من است . برای او غيبت و حيرتی  است که امتها در آن گمراه می شوند . با مواريث انبياء می آيد و زمين را پر از قسط و عدل می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است .

مادر جليله و بزرگش ملکه روم و دختر پادشاه فرنگ ، از نوادگان شمعون صفا وصی حضرت عيسی (ع) می باشد که پيامبر اکرم (ص) ايشان را از حضرت عيسی (ع) برای حسن عسکری (ع) خواستگاری کردند همانطور که خود آن بانو در رؤيای صادقه ای اين واقعه را مشاهده کرد . نام مبارک ايشان در زبان رومی سوسن ، وقتی خودش را همراه کنيزان کرد تا به امام برسد خودش را صيقل معرفی کرد و وقتی به محضر امام هادی (ع) رسيد حضرت ايشان را نرجس ناميدند . اين بانوی جليله خدا پرست و غير مشرک بود و مسلمان شدنش را مخفی می کرد تا زمانی که به همراه اسيران روم وارد سامراء شد و به ملاقات با امام حسن عسکری (ع) مفتخر گرديد . امام عسکری (ع) با ايشان ازدواج کرده و بعد از اينکه به آرزويش رسيد حضرت به او فرمودند : از بين هديه و بشارت کدام يک را بيشتر دوست داری ؟ پاسخ داد : بشارت . امام عسکری (ع) به ايشان بشارت دادند که فرزندی از تو متولد می شود که بر تمام زمين حکومت خواهد کرد و زمين را پر از قسط و عدل می کند .

بدرستی که امام مهدی – که خدا فرجش را نزديک کند – از چشمها و نظرها پنهان است ولی مانند ملائکه و اجنه نامرئی نيست بلکه او به همين جسم مادی موجود است ولی مردم او را نمی شناسند و شيعيان زيادی در دوران غيبت کبری به ملاقاتش مشرف شدند . در طول غيبت صغری هم حضرتش سفراء و نمايندگانی را معين کرده بود تا واسطه بين ايشان و شيعيان باشند و بدين وسيله سؤالات و مراجعات شيعه را پاسخ می دادند . اين نمايندگان به ترتيب عبارت از : 1- عثمان بن سعيد 2- محمد بن عثمان 3- حسين بن روح 4- علی بن محمد السمری

اما در زمان غيبت کبری حضرت هيچ سفير و نماينده ای و بابی ندارند بلکه شيعيان را به فقهای جامع الشرايط ارجاع دادند و به مردم دستور دادند که از فقهائی که حافظ دين خدا ، پاس دارنده نفس ، مخالف هوای نفس و مطيع اوامر مولی باشند تقليد کنند . حضرتش فقها را حاکم بر مردم و حجت بر ايشان تعيين نمود و او خود حجت خداست

واکنش امام مهدی (ع) در برابر دشمنان حضرت زهرا(س) و ظلم کنندگان به ايشان و پيروان آنها شگفت انگيز است . احاديث زيادی به اين امر مهم بشارت می دهد . احاديث صحيحی که بما خبر می دهند که زمانی که حضرت مهدی (ع) ظهور می کنند به خانه کعبه تکيه داده برای مردم خطبه می خوانند و انقلاب بزرگ بر عليه دشمنان آل محمد (ص) را اعلام می کنند . ملائکه ای از آسمان برای ياری حضرتش نازل می شوند و ياران حضرت که تعدادشان به تعداد اصحاب غزوه بدر 313 نفر هستند در آنجا جمع می شوند و در اطراف حضرتش 120000 نفر حلقه زده اند که با اين افراد بطرف مدينه حرکت می کنند شعار آن حضرت اين خواهد بود : ای خونخواهان جده ام فاطمه .

وقتی به مدينه می رسند وارد قبرستان بقيع شده و پرچمشان را بالای قبر حضرت فاطمه(س) نصب می کنند و برای مردم خطبه می خوانند . مظلوميت حضرت زهرا(س) و مصائب ايشان را برای آنان يادآوری  می کنند سپس بطرف قبر قاتلين ايشان می روند و جبت و طاغوت را از قبر در آورده و بر درخت نخلی آويزان می کند . سپس آن دو بدن را به تلافی آتش زدن درب خانه حضرت زهرای مظلومه به آتش می کشند . اين عذاب دنيوی آنها قبل از عذاب آخرت و خلود در آتش جهنم است .

اينها وعده اميرالمؤمنين (ع) است وقتی که حضرت زهرا(س) از حضرت خواست با دشمنان مقابله کند حضرت امير (ع) قيام حضرت مهدی (ع) را برای حضرت زهرا(س) يادآوری کردند که انتقام آل محمد (ع) را از دشمنان خواهد گرفت و حضرت زهرا(س) هم به اين امر رضايت داده و صبر کردند .

واجب است که امام زمان مان حضرت مهدی منتظر را بشناسيم و به امامت حضرتش اعتراف داشته باشيم چون اگر کسی بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است همانطور که پيامبر اکرم (ص) تصريح کردند . همانطور که معرفت و شناخت حضرت مهدی بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است ، همانگونه هم اعتقاد به حتمی بودن ظهور حضرتش هم واجب بوده و از ضروريات دين اسلام است که اگر کسی آنرا انکار کند چون ضروری دين را انکار کرده از اسلام خارج شده و مسلمان نيست .

بنابراين بشارت به ظهور حضرت مهدی آل محمد (ع) مخصوص اتباع و شيعيان ايشان نيست بلکه در حتمي بودن ظهور و قيام ايشان صدها حديث از طرق اهل سنت و راوی های سنی وارد شده است . علمای اهل سنت کتابهای زيادی در خصوص حضرت مهدی (ع) تاليف کردند و برخی از علمای ديگر آنها فصلی از کتابشان را به حضرت مهدی اختصاص دادند . سيوطی از جمله کسانی است که برای حضرت کتابی با عنوان ” العرف الوردی فی اخبار المهدی ” نوشته و چاپ شده است . ملا علی قاری کتابی با عنوان ” المشرب الوردی فی مذهب المهدی ” ، ابن حجر مکی کتابی با عنوان ” القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر ” ، شيخ مرعی بن يوسف حنبلی کتابی با عنوان ” فوائد الفکر فی ظهور المهدی المنتظر ” ، قاضی محمد بن علی الشوکانی کتابی با عنوان ” التوضيح فی تواتر ما جاء فی المهدی المنتظر و المسيح و الدجال ” نوشته است .

اما کسانی که احاديث وارد شده در مورد حضرت مهدی (ع) را در کتابهايشان ذکر کرده اند خيلی زياد هستند که به تعدادی از آنها اشاره می کنيم :

1- احمد حنبل در مسند 2- ابوداوود در سنن3- ابن حبان در صحيح 4- ترمذی در جامع 5- حاکم نيشابوری در مستدرک 6- ابن ماجه در سنن 7- نعيم بن حماد در فتن 8- نسائی در کبری 9- المناوی در فيض القدير 10- السفارينی در لوامع الانوار البهيه 11- ابن شيبه در المصنف 12- الطبرانی در کبير 13- ابويعلی در مسند 14- البزّاز در مسند 15- الحارث بن ابی اسامه در مسند 16- ابن عساکر در تاريخ 17- الخطيب در تلخيص المتشابه 18- الحافظ ابونعيم در کتاب المهدی 19- ابن منده در تاريخ اصبهان 20- ابن جرير در تهذيب الاثار 21- ابوغنم الکوفی در الفتن 22- ابوبکر الاسکاف در فوائد الاخبار   23- المناوی در الملاحم 24- المقری در معجم 25- ابوعمرو المقری در سنن 26- ابن جوزی در تاريخ 27- ابن سعد در طبقات و افراد زياد ديگری . به برخی از احاديثی که از علمای سنی روايت شده اشاره می کنيم :

1- ابن ماجه در کتاب سنن با سندهای خودش از امام علی (ع) روايت کرده که فرمودند : پيامبر اکرم (ص) فرمود : مهدی از ما اهل بيت (ع) است که خدا امر او را در يک شب اصلاح می کند . ( ظهورش به سرعت انجام می شود ) .  در روايت ديگری با سندهای خودش از انس بن مالک نقل می کند که از رسول خدا (ص) شنيدم که می فرمود : ما فرزندان عبدالمطلب بزرگان  بهشتيان هستيم من و حمزه و علی و جعفر و حسن و حسين و مهدی .

2- قرطبی در کتاب تذکره می گويد : در حديث مفصل حذيفه آمده : اگر از دنيا فقط يک روز مانده باشد خدا آن روز را آنقدر طولانی می نمايد تا مردی از اهل بيت من ظهور کند که ملائکه در خدمتش هستند و اسلام را ظاهر می کند .

3- حموينی شافعی در کتابش فرائد السمطين با سند خودش از جابر بن عبدالله انصاری از پيامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود : هر کس خروج مهدی را انکار کند به آنچه محمد (ص) آورده کافر شده است .

و همچنين با سند خودش از پسر عمر از پيامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود : مهدی خروج می کند در حاليکه بالای سرش ملکی ندا می کند : اين مهدی خليفه خداست از او تبعيت کنيد .

و همچنين با سند خودش از جابر بن عبدالله انصاری از پيامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود : مهدی از فرزندان من است . نامش نام من و کنيه اش کنيه من است . از نظر خلقت و اخلاق شبيه ترين فرد به من است . او غيبتی دارد که امتها در آن گمراه می شوند . مانند ستاره نورانی ظهور می کند و زمين را پر از قسط و عدل می کند همانطور که پر از ظلم و جور شده است .

و همچنين با سند خودش از اصبغ بن نباته از ابن عباس از پيامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود : من و علی و فاطمه و حسن و حسين و 9 نفر از فرزندان حسين پاکيزه و معصوم هستيم .

و همچنين با سند خودش از عبايه بن ربعی از ابن عباس از پيامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود : من سيد انبياء هستم و علی سيد اوصياء است و بدرستی که اوصياء من 12 نفر هستند اولين شان علی (ع) و آخرين شان مهدی (ع) است.

4- دار قطنی در سنن با سند خودش از جابر از محمد بن علی (ع) نقل می کند که فرمود : بدرستی که برای مهدی ما دو نشانه است که از وقتی خدا آسمانها و زمين را خلق کرده سابقه نداشته است . ( در خلقت بی سابقه است ) . کسوف ماه در شب اول ماه رمضان و کسوف خورشيد در نيمه همان ماه و از آغاز آفرينش چنين امری واقع نشده است .

5- مسلم از ابی نضره روايت کرده که گفت : ما نزد جابر بن عبدالله نشسته بوديم که گفت رسول خدا (ص) فرمود : در آخرالزمان خليفه ای می آيد که مال را بدون شمارش می بخشد .

6- ابو داوود در حديث سفيان ثوری از پيامبر اکرم (ص) نقل کرده که : دنيا تمام نمی شود تا اينکه حکومت عرب بدست کسی برسد که هم نام من است .

7- هيثمی در کتاب مجمع الزوائد از ابی سعيد خدری نقل کرده که گفت : پيامبر اکرم (ص) فرمود : به شما بشارت می دهم به آمدن مهدی که در حالی که مردم در اختلاف و شک هستند . می آيد و زمين را پر از قسط و عدل می کند همانطور که پر از ظلم و جور شده است . ساکنان زمين و آسمان از او راضی می شوند و مال را بطور صحيح تقسيم می کند .

8- سيوطی در کتاب الحاوی للفتاوی می گويد : ابونعيم از ابی سعيد از پيامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمود : مهدی از ما اهل بيت است ، بلند نظر بوده و زمين را پر از عدل می کند همانطور که پر از جور شده است .

و همچنين گفت که احمد و ابن ابی شيبه و ابوداوود از حضرت علی (ع) از پيامبر اکرم (ص) نقل کرده اند که فرمود : اگر از عمر دنيا تنها يک روز باقی مانده باشد خداوند در آن روز مردی از اهل بيت (ع) مرا می فرستاد تا زمين را پر از عدل کند همانطور که پر از جور شده است .

و همچنين گفت : نعيم و ابونعيم از ابی سعيد نقل کرده که پيامبر اکرم (ص) فرمود : در آخرالزمان و وقت ظاهر شدن فتنه ها مردی بنام مهدی ظاهر می شود که عطاهايش گواراست . و همچنين گفت : ابونعيم از ابی سعيد از پيامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمود : کسی که حضرت عيسی پشت سرش نماز می خواند از ماست .

و گفت : ابونعيم از جابر از پيامبر اکرم (ص) نقل کرد که فرمود : عيسی بن مريم نازل می شود و امير آنان مهدی به حضرت عيسی می گويد بفرماييد بر نماز ما امامت کنيد . حضرت عيسی می گويد : آگاه باشيد که بعضی از افراد اين امت بر بعضی ديگر برتری و امارت دارند بخاطر برتری خدايي اين امت بر ساير امتها .

و گفت ابن ابی شيبه در کتاب مصنف از ابن سيرين نقل کرده : مهدی از اين امت است و او کسی است که حضرت عيسی به او اقتدا می کند .

و گفت : رويانی در مسند و ابونعيم از حذيفه نقل کردند که گفت پيامبر اکرم (ص) فرمود : مهدی از فرزندان من است که چهره اش مانند ستاره درخشان است .

و گفت : رويانی در مسند و ابونعيم از حذيفه نقل کردند که گفت پيامبر اکرم (ص) فرمود : مهدی مردی از فرزندان من است که رنگش رنگ عربی و هيکلش اسرائيلی است . بر گونه راستش خالی قرار دارد که مانند ستاره می درخشد . زمين را پر از عدل می کند همانطور که پر از جور شده است . در زمان حکومتش اهل آسمان و زمين و پرندگان آسمان از حکومت او راضی هستند .

و همچنين گفت : طبرانی از عوف بن مالک نقل کرده که پيامبر اکرم (ص) فرمود : فتنه های تاريکی زمين را در بر می گيرد سپس برخی از فتنه ها بدنبال برخی ديگر پديد می آيند ( کنايه از اينکه فتن پيچيده ای بوجود می آيد ) تا اينکه مردی از اهل بيت من بنام مهدی خروج می کند اگر او را درک کردی از او تبعيت کن تا از هدايت شدگان باشی.

و همچنين گفت : نعيم از حضرت علی (ع) نقل کرد که فرمود : وقتی منادی از آسمان ندا دهد که حق با آل محمد (ع) است در اين هنگام مهدی بر زبان مردم جاری می شود و همه او را دوست دارند و جز او صحبت کس ديگری نيست


9- ابن حجر هيثمی در صواعق روايت کرده که نصير بن حماد در حديثی روايت کرده : او مردی از عترت من است که بخاطر سنت من می جنگد همانطور که من برای اصل وحی جنگيدم .

و همچنين در فتاوی الحديثه از طبرانی در اواسط روايت کرده که پيامبر اکرم (ص) دست علی (ع) را گرفت و گفت : از صلب اين مرد جوانی خارج می شود که زمين را پر از قسط و عدل می کند .

10- متقی هندی در کنز العمال روايت کرده که : چگونه امتی هلاک می شود که من در اول آن قرار دارم و عيسی بن مريم در آخر و مهدی از اهل بيت من در وسط آن قرار دارد . ( يعنی اين امت از بين نمی رود و نابود نمی شود ) 

11- محمد بن عبدالرسول شافعی برزنجی در کتاب الاشاعه فی اشتراط الساعه گفت : يادآوری : از ابی عبدالله الحسين بن علی وارد شده است که فرمود : برای صاحب اين امر يعنی مهدی (ع) دو غيبت است . يکی از آنها آنقدر طول می کشد که برخی می گويند مرده است و برخی می گويند : رفت و هيچکس از محل او و دوستانش مطلع نمی شود مگر آن دوستی که امور به دست اوست .

و همچنين گفت : يادآوری ديگر : دانستي که احاديث وجود مهدی و خروج او در آخرالزمان و اينکه او از عترت پيامبر اکرم (ص) و از فرزندان حضرت فاطمه(س) است متواتر معنوی است و انکار آنها معنی ندارد . بنابراين کسی که دجال را تکذيب کند کافر شده است و کسی که مهدی را تکذيب کند کافر شده است . اين مطلب را ابوبکر اسکاف در قواعد الاخبار و ابوالقاسم سهيلی در شرح سير روايت کرده است .

12- شيخ محمد اثری حنبلی در کتابش لوائح الانوار البهيه روايت کرده است که ابونعيم از حديث عبدالرحمن عوف گفته است که پيامبر اکرم (ص) فرمود : خدا از عترت من مردی را مبعوث می کند که دندانهای جلويش از هم جداست ، پيشانی اش بلند است و زمين را پر از عدل کرده و مال فراوانی را تقسيم می کند .

و همچنين گفت : ابونعيم از حديث ابی امامه آورده است که : مهدی از فرزندان من است . مردی چهل ساله که صورتش مانند ستاره می درخشد و بر گونه راستش خال سياهی نقش بسته است . دو عبای پنبه ای دارد مانند اينکه يکی از مردان بنی اسرائيل است . گنجها را بيرون خواهد آورد و شهرهای شرک را فتح خواهد کرد .

و گفت در حديث ابی وائل از علی رضی الله عنه که به حسين نگاه کرد و فرمود : بدرستی که اين پسرم آقاست همانطور که رسول خدا او را سيد و آقا ناميد . از صلب او مردی بنام پيامبرتان متولد خواهد شد که در وقت غفلت مردم ، مردن حق و رواج ظلم خروج می کند . اهل آسمان به خروج او خوشحال می شوند و او مردی با پيشانی بلند ، بينی برجسته ، عظيم الجثه ، با رانهای ورزيده به گونه راستش خالی نقش بسته است . دندانهای جلويش از هم جداست . زمين را از عدل پر می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است

و از ابی جعفر محمد باقر که خدا رحمتش کند نقل کرد که فرمود : از اميرالمؤمنين (ع) در مورد خصوصيات حضرت مهدی (ع) سؤال شد ؟ فرمود : او جوان چهارشانه ای نيکو صورتی است که موهايش روی شانه هايش ريخته است . نور صورتش برسياهی موی سر و محاسنش غلبه می کند .

و در روايت ديگری از حضرت علی رضی الله عنه نقل  می کند که فرمود : بدرستی که حضرت مهدی (ع) دارای محاسن انبوه ، چشمان سياه ، دندانهاي براق ، خالی روی صورت ، پيشانی بلند و در کتفش مهر پيامبر است .

13- شيخ شبلنجی در کتابش نور الابصار می گويد : اين فصل در ذکر مناقب محمد بن حسن خالص پسر علی هادی پسر محمد جواد پسر علی رضا پسر موسی کاظم پسر جعفر صادق پسر محمد باقر پسر علی زين العابدين پسر حسين پسر علی بن ابيطالب رضی الله عنهم می باشد ، مادرش کنيزی بنام نرجس بود ، صقيل و سوسن هم گفته شده است .کنيه حضرت ابوالقاسم و اماميه او را به حجت و مهدی و جانشين صالح و قائم و منتظر و صاحب الزمان لقب داده است که مهدی مشهورترين لقب اوست . خصوصيات او : جوان ، بلند قامت ، نيکو صورت و مو ، موهای سرش روی شانه هايش ريخته ، بينی اش برجسته ، پيشانی اش بلند و نماينده اش محمد بن عثمان و معاصر معتمد خليفه عباسی بود و او آخرين ائمه دوازده گانه اماميه است .

14- شيخ محمد صبّان در کتابش اسعاف الراغبين روايت کرده که شيخ طبرانی گفته است : مهدی از ماست ، دين را ختم می کند همانطور که دين با ما شروع شد .

و همچنين گفت : در روايتی برتری مهدی بر ابی بکر و عمر بلکه بر بعضی از پيامبران آمده است .  و همچنين گفت : مجدولی قائل است که ظهور حضرت در روز عاشوراست و آقای من عبدالوهاب شعرانی درکتابش اليواقيت و الجواهر گفته است : مهدی از فرزندان حسن عسکری می باشد و زمان ولادتش شب نيمه شعبان سال 255 هجری قمری است و باقی است تا با حضرت عيسی بن مريم ظهور کند  .

15- شيخ محيي الدين طائی اندلسی در کتاب فتوحاتش گفته است : بدانيد خروج و ظهور حضرت مهدی (ع) حتمی است لکن خروج نمی کند تا وقتی که زمين پر از ظلم و جور شود پس او زمين را پر از قسط و عدل می کند و او از عترت رسول خدا (ص) و از فرزندان فاطمه رضی الله عنها است . جدش حسين بن علی بن ابی طالب و پدرش امام حسن عسکری پسر امام علی نقی پسر امام محمد تقی پسر علی رضا پسر امام موسی کاظم پسر امام جعفر صادق پسر امام محمد باقر پسر امام زين العابدين پسر امام حسين پسر امام علی بن ابيالب رضی الله عنهم است .

نامش مانند نام رسول خدا است . مسلمانان با او در مسجد الحرام بين رکن و مقام بيعت می کنند . خلقت و اخلاقش مانند رسول خداست زيرا هيچکس در اخلاق مانند رسول خدا نيست . خوشبخت ترين مردم با او اهل کوفه هستند ، مال را يکسان تقسيم می کند و در بين رعيت به عدل حکم می کند . حضرت خضر در رکاب حضرت است

16-  محمد صديق خان هندی در کتابش ” الاذاعه ” گفته است : لما کان و يکون بين يدی الساعه و همچنين از شوکانی از روايه ابی طفيل از محمد بن حنفيه نقل کرد : ما نزد علی رضی الله عنه بوديم که مردی از مهدی سؤال کرد . علی گفت : هيهات سپس با دستش عدد هفت را نشان داد و گفت : در آخر الزمان می آيد ،آنگاه که برخی می گويند کشته شد . و خدا برای او قومی را مانند ابرهای پراکنده جمع می کند . خدا قلوب آنها را با همديگر پيوند می دهد بطوری که از کسی نمی ترسند و از اينکه کسی به آنها اضافه شود خوشحال نمی شوند . عدد آنها عدد اصحاب بدر ( 313 ) است که کسی از اولين بر آنها سبقت نمی گيرد و کسی از آخرين هم آنها را درک نمی کند . تعدادشان مانند اصحاب طالوت است که از نهر آب گذشتند

ابوطفيل گفت : ابن حنفيه پرسيد : آيا او را می خواهی ؟ گفتم بله . گفت او از ميان اين دو چوب خروج می کند . گفتم پس بخدا قسم از اينجا نمی روم تا بميرم و در همان مکه از دنيا رفت . حاکم در مستدرک اين حديث را آورده است و گفته که اين حديث بنا بر شرط مسلم و بخاری صحيح است .

17- قاضی شوکانی در کتاب ” التوضيح فی تواتر ما جاء فی المهدی و الدجال و المسيح ” گفت : و احاديث وارده درباره مهدی که می توان به آنها دست يافت 50 حديث است که شامل حديث صحيح ، حسن ، ضعيف جبران شده می باشد و اينها بدون هيچ شک و شبهه ای متواتر هستند . بلکه صفت تواتر بر کمتر از اين تعداد هم صدق می کند- با در نظر گرفتن تمامی شرايط مذکور در علم اصول – و اما اخباری که از صحابه روايت شده و تصريح به حضرت مهدی دارند هم زياد است .

18- شيخ مرعی در کتابش فوائد التفکر از محمد بن حسين نقل کرده که گفت : احاديث متواتر و مستفيضه با روات زيادی از پيامبر اکرم (ص) داريم که به آمدن حضرت مهدی و اينکه او از اهل بيت است تصريح دارد .

19- شيخ محمد صديق در کتابش ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون می گويد : پس ابن خلدون گفت : اينها همه احاديثی است که ائمه حديث در شأن مهدی و خروج او در آخر الزمان آورده اند . و همچنين بعد از نقل کلام صوفيه درباره حضرت مهدی گفته است : اين آخرين گفتاری است که ما بر آن اطلاع پيدا کرديم يا به ما رسيده از کلام متصوفه و آنچه وارده شده از اهل حديث از اخبار مهدی که به مقدار توانمان جمع کرديم .

من – محمد بن صديق – می گويم : ادعای ابن خلدون درباره جمع آوری تمام احاديث حضرت مهدی باطل است بخاطر اينکه او تنها 28 حديث جمع کرده و احاديث وارده در اين باب چند برابر اين مقدار است .

و من حاضرم بخشی از اخبار را که به 100 حديث می رسد از احاديث مرفوع و موقوف غير از احاديث قطعی بياورم چون اگر روايات اين باب و خصوصا روايات رسيده از اهل بيت (ع) را بررسی کنم به عدد زياد و گسترده ای می رسم که شايسته است کتابی مستقل درباره آن نوشته شود ولی آنچه می آورم کافی است و با توفيق الهی می گويم :

سپس محمد صديق در 30 صفحه تمام 100حديث را که در شان حضرت مهدی روايت شده است را می آورد . من اينجا به بعضی از آنها اشاره می کنم :

از جابر بن ماجد صدقی روايت کرده که پيامبر اکرم (ص) فرمود : بعد از من خلفائی و بعد از خلفا امرائی و بعد از امراء پادشاهان و بعد از پادشاهان ، جبابره خواهند آمد . سپس مردی از اهل بيت من خروج می کند و زمين را پر از قسط و عدل می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است .

و به تحقيق پيامبر اکرم (ص) راست گفته است و او راستگوی امين است . بعد از ايشان خلفا و بعد از خلفا امرای بنی اميه و بنی عباس و عثماني ها آمدند و بعد از امرای عثمانی نوبت به پادشاهان هاشمی و سعودی در عراق و اردن و حجاز و پادشان مصر رسيد . بعد از اين دوران جبابره می رسد . بعد از نابودی پادشاهی در مصر و عراق و ديگر نقاط ما منتظر خروج قائم اهل بيت (ع) هستيم تا زمين را پر از قسط و عدل کند همانطور که پر از ظلم و جور شده است . سپس از علی (ع) روايت می کند که فرمود : هنگامی که قائم آل محمد قيام می کند خدا برای او اهل مشرق و مغرب را جمع می کند همانطور که ابرهای پاييزی را جمع می کند . اما رفقا از اهل کوفه و ابدال از اهل شام هستند .

و گفت : روايت صحيح است و ابن عساکر هم روايت کرده است .

و همچنين از پيامبر اکرم (ص) روايت کرد که فرمود : پادشاهان که بر زمين حکومت کردند 4 نفر بودند . دو مؤمن و دو کافر . مؤمنان ذوالقرنين و سليمان و کافران نمرود و بخت نصر بودند و پنجمين نفر که بر زمين حکومت می کند از اهل بيت من است .

اين روايت را ابن جوزی هم آورده است .

به همين مقدار از احاديث اکتفا می کنيم . اين مقدار برای اثبات وجوب اعتقاد به حتمی بودن حکومت مهدی از آل محمد کفايت می کند . و اما تاليفات علمای شيعه و محدثين اماميه درباره حضرت مهدی روحی فداه زياد است که به بعضی از آنها اشاره می کنم :

1- کتاب : المختصر فی ما نزل فی صاحب الامر : احمد بن محمد بن عياش .

2- کتاب : ترتيب الادلة فيما يلزم دفعه عن الغيبة : احمد بن حسين آبی عروضی .

3- کتاب : الغيبة : حسن بن حمزه علوی مرعشی .

4- کتاب : المهدی : ابی موسی عيسی بن مهران .

5- کتاب : الشفاء و الجلاء : ابی علی احمد بن علی رازی .

6- کتاب : القائم من آل محمد : احمد بن رميح مروزی .

7- کتاب : الغيبة : ابی محمد فضل بن شاذان  .

8- کتاب : الحجة فی ابطاء القائم : ابن شاذان .

9- کتاب : ازالة الران عن الاخوان : ابی علی احمد بن محمد بن جنيد .

10-  کتاب : الغيبة : شيخ محمد بن مسعود عياشی صاحب تفسير .

11- کتاب : الغيبة شيخ محمد ابراهيم نعمانی .

12- کتاب : اکمال الدين : شيخ صدوق .

13- کتاب : الغيبة : شيخ اعظم مفيد .

14- کتاب : الغيبة : شيخ طائفه طوسی .

15- کتاب : البرهان فی طول عمر صاحب الزمان : ابی فتح محمد بن علی بن عثمان .

16- کتاب : کنز الفوائد : علامه کراجکی .

17- کتاب : الفرج الکبير : ورّاق طرابلسی .

18- کتاب : الغيبة : ابی مظفر علی بن حسين حمدانی .

19- کتاب : التوقيعات : شيخ عبدالله بن جعفر حميری .

20- کتاب : جنا الجنتين : قطب راوندی .

21- کتاب : کفاية المهتدی فی احوال المهدی : سيد محمد بن محمد لوحی حسينی .

22- کتاب : شرعة التسمية : محقق داماد .

23- کتاب : کشف التعمية : حر عاملی .

24- کتاب : المحجة فی ما نزل فی الحجة : سيد هاشم بحرانی .

25- کتاب : جنة الماوی : شيخ نوری طبرسی .

26- کتاب : نجم الثاقب : شيخ نوری طبرسی .

27- کتاب : مکيال المکارم : شيخ محمد تقی اصفهانی .

28- کتاب : الفلک المشحون : سيد باقر قزوينی .

29- کتاب : الزام الناصب : حائری .

30- کتاب : جلد 13 بحارالانوار : شيخ مجلسی .

31- کتاب : الامام الثانی عشر : سيد محمد سعيد عبقاتی .

32- المهدی : سيد صدر .

و بالاخره . بدرستی که امام مهدی قيام کننده به حق و انتقام گيرنده و از فرزندان حضرت فاطمه قديسه سلام الله عليها است و از آنجا که اين کتاب به اسرار زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها اهتمام می کند و ائمه معصومين (ع) تذکر دادند که حضرت فاطمه مادر ائمه است . برخی از احاديثی را که به اين شأن حضرت تصريح دارند ذکر می کنيم :

1- شيخ منصور علی ناصف در کتاب التاج الجامع للاصول ج 5 (ص) 312 از ام سلمه از پيامبر اکرم (ص) روايت کرده که فرمود : مهدی از عترت من و از فرزندان فاطمه (ع) است .

2- ابن عساکر به نقل  کتاب البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان (ص) 5 – 94 از امام حسين از پيامبر اکرم (ص) روايت کرده که فرمود : ای فاطمه بتو بشارت می دهم که مهدی از فرزندان توست .

3- همچنين در همان منبع از زهری نقل کرده که گفت : مهدی مردی از فرزندان فاطمه دختر پيامبر اکرم (ص) است و خلفا فقط از آنها هستند .

4- همچنين در همان منبع از علی (ع) روايت کرده که فرمود : مهدی مردی از ما از فرزندان فاطمه (س) است .

5- ابوداوود در سنن با سند خودش از سعيد بن مسيب از ام سلمه روايت کرده که گفت : از پيامبر اکرم (ص) شنيدم می فرمود : مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه است.

6- کنجی شافعی با سند خودش از عباية بن ربعی از ابی ايوب انصاری روايت کرده که پيامبر اکرم (ص) به فاطمه فرمود : پيامبر ما بهترين پيامبران و او پدرت است ، شهيد ما بهترين شهداء و او عموی پدرت حمزه است و کسی که دو بال دارد که با آنها به هر جای بهشت بخواهد پرواز می کند هم از ماست و او پسرعموی پدرت است و از ما نوه های اين امت حسن و حسين و آنها پسران تو هستند و از ماست مهدی و او از فرزندان توست .

7- ابن صباغ مالکی گفت : اما زنده ماندن حضرت مهدی در کتاب و سنت آمده است . اما در کتاب ، سعيد بن جبير در تفسير آيه ” ليظهره علی الدين کله و لو کره المشرکون ” گفت او مهدی از فرزندان فاطمه است .

8- ابن حجر هيثمی در جريان ازدواج حضرت علی با فاطمه گفت : رسول خدا بر فاطمه وارد شد و درخواست ظرف آبی کرد . از آّب دهانشان داخل آب ريختند و بعد آب روی سر و سينه حضرت فاطمه پاشيدند و فرمودند : خدايا من او و فرزندانش را از شر شيطان رجيم به تو می سپارم . سپس به علی فرمودند : با نام خدا و برکت او بر اهلت وارد شو . احمد و ابوحاتم هم اين حديث را نقل کردند . برکت دعای پيامبر اکرم (ص) در نسل آن حضرت ظاهر شده است آنچه از آنها بوده است و آنچه که می آيند و اگر در فرزندان آينده آن حضرت کسی جز حضرت مهدی نباشد کفايت می کند .

اما احاديث علامتهای ظهور حضرت مهدی را شيعه و سنی نقل کردند . به برخی از آنها اشاره می کنيم :

1- مردمی از مشرق ظهور می کنند که برای ظهور حضرت مهدی مقدمه چينی می کنند . الحاوی للفتاوی ج 2 (ص) 27 ، الصواعق (ص) 167 .

2- وقتی که پرچمهای سياه را ديديد که از خراسان حرکت کرده اند خودتان را به آنها برسانيد ولو سينه خيز روی برف . الحاوی للفتاوی ج 2 (ص) 133 ، الصواعق المحرقه (ص) 163 ، ينابيع المودة ج 3 (ص) 88 .

3- سه علامت فرج : اختلاف مردم شام در حکومت ، پرچمهای سياه از خراسان ، وحشت در ماه رمضان . ينابيع المودة ج 3 (ص) 88 ، منتخب الاثر (ص) 220 .

4- مردی از فرزندان حسين بن علی از مشرق خروج می کند که اگر کوهها در برابرش بايستند آنها را خرد می کند . ملاحم و فتن (ص) 68 ، بشارة الاسلام (ص) 5 و 103 .

5- سيد بن طاووس در باب 100 کتاب ملاحم از نعيم بن حماد روايت کرده است که نام خراسانی نام پيامبر است . ملاحم (ص) 43


19- حکومة المهدی (علیه السلام) : درالبلاسم فی حل الطلاسم ، نسخه چاپی صفحه 176 – نسخه تایپی در سایت

ترجمه به فارسی :

بعد از اينکه اصول فلسفه الهی را که پنج اصل توحيد و عدل و نبوت و امامت و معاد بود مطرح کرديم بايد اشاره کنيم که ايمان صحيح در نظر اهل بيت (ع) عبارت از اعتقاد به قلب و اقرار به زبان و عمل به جوارح است . بنابراين واجب است که اعتقاد به اصول دين از روی دليل و برهان و استدلال بر حسب قدرت و استطاعت مکلف باشد . تقليد در اصول دين راه ندارد . بعد از اينکه با استدلال با اصول دين آشنا شديم بايد به حقانيت آنها اقرار کنيم و همچنين با اعضاء و جوار ح به آنها عمل کنيم و عمل خلاصه می شود در چنگ زدن به قرآن و عترت . اين دو سرمايه های گرانقدری هستند که پيامبر اکرم (ص) آنها را در امت باقی گذاشت و به مسلمانان امر کرد به آنها تمسک داشته باشند تا هيچ وقت گمراه نشوند . تمسک به قرآن و عترت فقط به اين معنی نيست که قرآن و ضريح اهل بيت (ع) را ببوسيم اگر چه اين عمل بر محبت و ولای انسان دلالت دارد و مستحب است ولی حقيقت تمسک به قرآن و عترت و خلاصه و نتيجه اعتقاد به اصول اعتقادی پنجگانه ، تسليم شدن در برابر قرآن و عترت و حاکم دانستن آن دو و تبعيت کردن از آنها در همه دستورات و عمل به قانون و شريعت آنهاست

بنابراين حکومت اسلامی حقيقی حکومت خلفا و امراء و پادشاهان و رؤسای جمهور و احزاب سياسی و حکومت شيوخ و حکومت بچه ها و حتی حکومت گروهها و اقوام و حکومت کارگران و کشاورزان و حکومت ثروتمندان نيست بلکه حکومت اسلامی صحيح و حقيقی ، حکومت امام معصوم از اهل بيت (ع) است .

فلسفه حکومت اهل بيت بر نفی حکومتهای انتخابی و حکومتهای استبدادی و فردی و پادشاهی و حکومتهای احزاب و نفی اختيار و مشورت تکيه می کند بنا بر اين آيه شريفه : ما کان لهم الخيره من امرهم  .

بنابراين حکومت فقط از آن خدا و رسول و امامان معصوم اهل بيت (ع) که از طرف خدا و پيامبر انتخاب شده اند می باشد . و اين حکومت در حال حاضر برای امام دوازدهم مهدی منتظر است و او زنده و موجود بين ماست اگر چه از چشمهای ما غائب است و با وجود او هيچ کس حق ندارد سکان امور را در دست بگيرد و متصدی حکومت مسلمانان شود مگر با اذن يا نمايندگی از طرف او . همانطور که اميرالمؤمنين علی (ع) مالک اشتر را برای حکومت مصر فرستادند . و اگر چنين نکرد حکومت برای حضرت است و واجب است که بنام حضرتش اعلان شود ولکن در دوران غيبت امر را به نواب خودش با توجه به اين حديث ارجاع داده است : و اما در حوادث واقعه به روايت کنندگان احاديث ما رجوع کنيد بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر ايشان هستم .

پس حکومت را به نيابت از خودش برای همه فقهای مجتهد جامع الشرائط قرار داده و کسی حق ندارد اين ولايت را بخودش اختصاص دهد و به بعد از خودش ارث بدهد و واگذار کند . پس حکومت برای همه فقهاء در همه زمانها و مکانها بدون در نظر گرفتن جنسيت قوميت ثابت است و فقط بايد شرايط وارده در توقيع شريف حاصل باشد : آگاه باشيد کسانی از فقهاء که پاس دارنده نفس ، حافظ دين خدا ، مخالف با هوای نفس ، مطيع امر مولی باشند بر مردم است که از ايشان تقليد کنند .

يعنی در حکومت و فتاوی از او تقليد کنند . پس هر کسی که اين شرائط را داشته باشد صلاحيت دارد که متصدی حکومت و رهبری امت اسلام را در دوران غيبت کبری داشته باشد . معنی اين عبارت اين نيست که اگر يکی از فقها متصدی امر حکم شد ديگر کسی حق ندارد در رهبری امت دخالت کند بلکه صريح  عبارت امام مهدی عج ارجاع دادن امر به روايت کنندگان احاديث به صيغه جمع است . متن فرمايش حضرت بر ولايت فقها تصريح دارد تا همه فقها در اداره حکومت اسلامی با هم مشارکت داشته باشند و همديگر را ياری کنند . پس آنها با هم حاکم شرع هستند و احکام و فتاوای آنها شرعی و اسلامی و مورد امضای حضرت است .

بنابراين بر مردم واجب است در زمان غيبت صاحب حکم حقيقی امام مهدی (ع) تسليم حکومت فقهای جامع الشرائط باشند و ولايت فقهاء در زمان غيبت امام مهدی (ع) ، ولايت به نيابت از حضرت و ولايتی تشريعی است . اين ولايت ، ولايت تکوينی نيست بنابراين فقهاء نمی توانند اظهار معجزه يا تصرف تکوينی در خلقت داشته باشند . مانند امام مهدی که ولايت تکوينی دارد و در زمان غيبتش معجزاتی از او صادر شده و در وقت ظهور هم خدا با معجزات انبياء سابق ايشان را ياری می کند .

باز ولايت تشريعی فقها هم مانند ولايت تشريعی پيامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) مطلق نيست . بخاطر اينکه فقها  عصمت ندارند و عصمت به پيامبر و امام اختصاص دارد . بنا به آيه شريفه : ” النبی اولی بالمؤمنين من انفسهم ” و به دليل سخن پيامبر اکرم (ص) : هر کس من مولای او هستم اين علی مولای اوست . پس مقام اولويت در تصرف در امور مردم ، حتی بيشتر از خود مردم  مخصوص امام مهدی معصوم است و معصوم ديگری در اين زمان نيست .

پس ولايت فقها در زمان غيبت مشروط به رعايت مصالح اسلام و مسلمين است . فقها بر خون و اموال و آبروی مسلمانان بدون رعايت وجوه شرعی ولايت ندارند و حتی در تصرفاتی که منجر به مفسده برای اسلام و مسلمين شود هم ولايت ندارند . بنابراين ولايت آنها مشروط به رعايت عدالت کامل  و در حدود احکام شرعی است و اجازه ندارند از اين حدود خارج شوند . فقيهی که از اين حدود خارج شود غير عادل بوده و ولايتش هم ساقط می شود بخاطر از دست رفتن شرايط ولايت . در اين فرض او ولايت ندارد و برای مردم هم اطاعت از او جائز نيست . اما فقيه عادل پرهيزگار امام او را حاکم قرار داده است به دليل اين سخن حضرت عج : او را حاکم بر شما قرار دادم . رد حکم فقيه هم جائز نيست بدليل سخن حضرت : کسی که سخن ايشان را رد کند مانند اينست که سخن خدا را رد کرده است و اين در حد شرک به خداست .

بنابراين حکومت اسلامی حقيقی حکومت امام مهدی است که از ناحيه خدا و رسول خدا به آن تصريح شده است . نه حکومت انتخابی و نه شوری و نه جمهوری حزبی همانگونه که در شرق و غرب عالم معروف است . بلکه حکومت برای خدا و رسول خدا و برای ولی خدا مهدی عليه السلام است . پس کتاب خدا ما را کفايت نمی کند بلکه حتما بايد به کتاب و عترت با هم تمسک داشته باشيم . عترتی که کتاب در خانه آنها نازل شد و تصريح به فضائل آنها دارد و ما را امر به اطاعت از ايشان کرده است همانطور که پيامبر اکرم (ص) هم به اطاعت از ايشان تصريح کردند و ما را به آن امر فرمودند و تصريح کردند که قرآن با علی است و علی با قرآن است . پس حکومت مهدی حکومت قرآن و حکومت قرآن حکومت مهدی (ع) است .

اين خلاصه فلسفه الهی حقيقی و فلسفه حکومت در نظر شيعه است و حکومت فقهاء مخصوص زمان غيبت است و وقتی حضرت ظهور کنند بر تمام عالم حکومت خواهند داشت و زمين را پر از قسط و عدل خواهند کرد بعد از اينکه پر از ظلم و جور شود .

خدايا بسوی تو مشتاقيم برای يافتن دولت کريمه ای که اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانی و نفاق و اهلش را به وسيله آن خوار سازی و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان بسوی طاعتت و رهبران بسوی راهت قرار دهی و کرامت دنيا و آخرت را از برکت آن روز روزی مان فرمائی .

قسمت اول کتاب بلاسم پايان يافت و ان شاء الله به زودی قسمت دوم آن خواهد آمد


20- انفال : در خلاصة الفقة ، نسخه چاپی صفحه 96 – نسخه مجازی صفحه 111

أنفال و چیزهائی که ملک إمام زمان (ع) است اینهایند :

۱- فیئی که هر ملک و زمینی که کفّار بی جنگ و جهاد تسلیم کنند .

۲- قلّهٔ کوههای دنیا .

۳- ساحل دریاهای دنیا.

4- تمامی درّه های دنیا .

5- جنگلها و نیزارهای دنیا.

6- تمامی زمینهای موات چه بالأصل یا بالعرض موات باشد .

7- مختصّات پادشاهان و سلاطین و رؤسای جمهور و رهبران ممالک .

۸- غنائم هر جنگی که بی إذن إمام باشد.

۹- غنیمت ممتاز از غنائم جهادی که به أمر إمام است مانند کنیز زیبا و اسب و أسلحه عالی .

۱۰- معادنی که از زمین هاى ملك إمام وأنفال و فيئي بي إذن إمام استخراج می شود .

۱۱- إرث کسی که وارثی جُز إمام ندارد .

۱۲- دیهٔ مقتولی که جُز إمام ولیّ دم ندارد.

۱۳- فَدک حضرت صدیقهٔ زهرا و موقوفات ذُرّی أمیرالمؤمنین و سائر أئمّه (ع) .

14- حجرهٔ پیامبر و خانه اش که حرم آن حضرتست و حرمهای مُطهّرهٔ سائر أئمّه (ع) .

15- مواریث إمامت ونبوّت مانند خاتم سلیمان(ع) و عصای موسی (ع) و غیره .

16- گنج کعبهٔ مقدّسه و خزانهٔ أعتاب مقدّسه .


21- وظایف أمَّت نسبت بامام (عجَّ) : در خلاصة الفقة ، نسخه چاپی صفحه 331 – نسخه مجازی ص فحه 355

فقهای عظام قدس الله اسرارهم وظایف امت را نسبت به امام زمان ارواحنافداه چنین نوشته اند :

1- حالت انتظار واقعی داشتن که افضل عبادات است و انتظار الفرج من الفرج .

2- دعا نمودن برای تعجیل فرج آن حضرت در نمازها و دعا ها و توسلات

3- تسلیم و رضا بغیبت هر چند بدرازا بکشد و چون و چرا ننمودن .

4- دعا نمودن صبح و شام و همیشه با این دعا بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتّعَهُ فِیهَا طَوِیلا”

5- صدقه دادن برای سلامتی وجود مبارک آنحضرت .

6- برخاستن باحترام هنگام لقب مبارک قائم بردن و شنیدن .

7- خواندن صلوات ماثوره و درود فرستادن برآن حضرت .

8- زیارت نمودن و سلام فرستادن از دور به آنحضرت .

9- تشّرف بمقامهای منسوبه بآنحضرت مانند حرمهای مطهره و سرداب غیبت و جمکران و سهله .

10- در حوائج و مشکلات و گرفتاریها متوسل شدن بذیل عنایت آنحضرت .

11- تسلیم نمودن حقوق و سهم مبارک و تاخیر ننمودن در ادای حق آنحضرت.

12- آماده و مهیا بودن برای امتثال امر و فرمان آنحضرت

13- مهیا ساختن اسلحه و وسایل جهاد برای یاری و نصرت حضرت .

14- دعوت مردم و بویژه خویشاوندان و نزدیکان را بگرویدن به آنحضرت .

15- از خدا خواستن اینکه توفیق و لیاقت دهد وما را زا یاران آنحضرت قرار دهد .

16- دوستی و موّدت و همبستگی و اتحاد و وحدت نمودن با عاشقان و یاران آن حضرت .

17- تجدید عهد و بیعت نمودن بویژه با خواندن دعای عهد ماثور هر چند وقتی با آنحضرت .

18- دشمنی و عداوت و مبارزه نمودن با دشمنان و مخالفان آنحضرت .

19- زمینه سازی برای حکومت جهانی آنحضرت و قیام و انقلاب جهانی آنحضرت .

20- دعوت تمامی مردم جهان و بشارت دادن آنان بحکومت عدل و مساوات آنحضرت که یگانه منجی عالم بشریت است که یملاءها قسطا و عدلا بعد ماملئت ظلما و جورا . عجل الله تعالی فرجه .


22- ألحجّة بن الحسن(ع) : درمعجم الکلام ، نسخه چاپی صفحه 96 – نسخه مجازی صفحه 136

او امام زمان، مهدی منتظر، امام دوازدهم از امامان اهل بیت است همنام رسول خدا (محمد) فرزند امام حسن عسکری می باشد. به این لقب اختصاص دارد چون حجت خدا بر همه خلایق بعد از پدرش ، تا قیامت می باشد و خدا در حال حاضر غیر از ایشان حجت دیگری ندارد و زمین هیچ گاه از حجت خالی نمی باشد چون اگر حجت خدا نباشد زمین بهم می ریزد (حیاتی نمی ماند).


دانلود فایل احادیث امام زمان (ارواحنافداه)

با نشر احادیث امام زمان (ارواحنافداه) در ثواب آن سهیم باشید

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *