الغدیر (با ترجمه فارسی)

نام حضرت علی (علیه السلام) در قرآن آمده است
2019-10-25
الامام الحسین (علیه السلام)
2023-09-12

کتاب معجم الکلام نسخه چاپی صفحه 279
ألتسلسل845
ألرقم11

ألغدیر

ألتعریف:أی بیعة الغدیر الّلتی کمل بها الدین و تمّت بها النعمة ورضی بها الاسلام دیناً وهی بیعة الولایة والامامة والخلافة لعلیِ أمیرالمؤمنین(ع) بعد رسول اﷲ(ص) أوجبها اﷲ علی کلّ مسلم و مسلمةِ و أوجب ابلاغها علی رسول اﷲ(ص) بقوله تعالی:یا أیها الرسول بلّغ ما أنزل الیک من ربّک-فی علیِ-و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته و اﷲ یعصمک من الناس؛فخطب فیهم النبی(ص) و بلّغهم ما أنزل علیه فی علیِ(ع) من ربّه عند عودته من حجّة الوداع فی الجحفة عند غدیر خمِّ یوم 18 ذی حجّة سنة 10 هجریة و أشهد اﷲ علیهم و أشهدهم علی ذلک و کانوا 120 ألف حاج خرجوا معه من المدینة مع آلاف من حجّاج الیمن جاؤا مع علی بن أبی طالب(ع) فصعد النبی(ص) منبراً من جهاز الابل ورفع علیاً فشاهدوه جمیعاً فقال:ألست أولی بکم من أنفسکم؟ قالوا:بلی یا رسول اﷲ فقال:من کنت مولاه فهذا علیًّ مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله،ثمّ نزل من المنبر فأمر الناس أن یبایعوا علیاً بالولایة والخلافة من بعده فبایعوه رجالاً ونساءَ فقال عمر لعلیِ(ع) :بخِ بخِ لک یا علی أصبحت مولای ومولی کلّ مؤمنِ ومؤمنة؛ولم یتخلّف عن بیعته سوی الحارث لعنه اﷲ حیث طلب العذاب ان کان النبی صادقاً فنزلت الصاعقة علیه فقتلته فی مکانه ونزلت آیة سأل سائلً بعذابِ واقع الخ فبایعه الحاضرون جمیعاً لکنّ أصحاب السقیفة نقضوا البیعة بعد وفاة رسول ﷲ(ص) وانقلبوا علی أعقابهم کما أخبر اﷲ:أفان مات أو قتل انقلبتم علی أعقابکم ولکنّ الشیعة اتّخذت هذا الیوم عیداً خالداً ولهم اجتماعً باهرً عند مرقده الشریف کلّ عامِ یجدّدون له البیعة بالولایة و جمیع الشیعة تحتفل بهذه المناسبة فی کلّ مکان وقد نظم بالشعر هذه الواقعة العظمیة فی التاریخ کثیر من الشعراء منذ ذلک الیوم حتی الآن؛ففی نفس الیوم قام حسّان بن ثابت و ألقی قصیدته بهذه المناسبة أوّلها:ینادیهم یوم الغدیر نبیهم بخمِّ فاسمع بالرسول منادیاً الخ وقد ألّف شیخنا الامین الامینی جزاه اﷲ کتاب الغدیر و أثبت فیه أسماء رواة حدیث الغدیر من الصحابة و التابعین والعلماء والمحدّثین منذ ذلک الیوم حتی عصرنا الحاضر من العامة والشیعة 360 راوِ و قد ذکر أسماء 26 شخصاً ممّن ألّفوا کتاباً حول الغدیر؛وقد نظمت أنا أیضاً عدّة قصائد بهذه المناسبة العظمیة مثبتة فی دیوان أشعاری و قد نظمت أنا أیضاً عدّة قصائد بهذه المناسبة العظیمة مثبتة فی دیوان أشعاری وقد ألقیت بعضها فی الحفلات الغدیریة بواسطة الادباء؛ و لعمری انّ الغدیر هو بحرً لا ینفذ تجلّی عند غدیر خمِّ و هو بحرً عمیق الغور واسع السواحل کثیر الأمواج ملیءً بالمجوهرات و اللؤلؤ و المرجان لمن یغوص فیه ویرتمس فی بحر الولاء لعلیِ أمیرالمؤمنین(ع) و الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا اﷲ؛اللهمّ ثبّتنا علی ولایة علیِ أمیرالمؤمنین(ع)

نشر في الصفحة 279 من كتاب معجم الکلام

تعریف غدیر

تعریف غدیر، یعنی بیعت روز غدیر که دین با آن کامل شد و نعمت الهی به آن تمام شد و به وسیلۀ آن دین اسلام مرضیّ خداوند شد. همان بیعت ولایت و امامت و خلافت برای امیرالمومنین علیه السلام بعد از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که خداوند آن را بر هر زن و مرد مسلمانی واجب کرده است و نیز ابلاغ آن را بر پیامبر خود با این آیه شریفه واجب کرد : یا أیها الرسول بلّغ ما أنزل الیک من ربّک -فی علیِ- و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته و اﷲ یعصمک من الناس؛ پیامبر در میان آنان خطبه خواند و آنچه را خداوندش دربارۀ امام علی علیه السلام به او فرموده بود به آنان رساند. آن زمان از سفر حج آخرین برمی گشت در جحفه در محلی به نام غدیر خم در روز 18 ذی حجه سال دهم هجری. در آن سخنان خدا را بر آنان شاهد گرفت و آنان را به اقرار وا داشت و حاجیان 120 هزار نفر بودند که با حضرت از مدینه خارج شده بودند و هزاران حاجی از یمینیان که با علی بن ابی طالب علیه السلام آمده بودند.

در آنجا پیامبر بر منبری از جهاز شتران بالا رفت و امام علی علیه السلام بالا برد و همگان دیدند. سپس فرمود: آیا من از شما به خودتان بیشتر اولویت ندارم؟ گفتند: چرا ای پیامبر خدا !

پیامبر خدا فرمود: هر کس من مولا و سرپرست و اولی بر او هستم این غلی هم مولی و سرپرست و اولی بر اوست. خدایا دوست بدار و والا بدار هر که او را دوست داشته باشد و دشمنِ دشمنش باش و یاریگیرش را یار باش و خوار کنندۀ او را خوار و پست نما.

سپس از منبر پایین آمد و دستور داد مردم با علی علیه السلام با عنوان والی و خلیفۀ بعد از پیامبر بیعت نمایند و همۀ زن و مرد با حضرت علی علیه السلام بیعت نمودند.

عمر به امام علی علیه السلام گفت: به به بر تو یا علی [علیه السلام] مولی و آقا و سرپرست من و تمامی زنان و مردان مومن شدی.

در آن روز هیچ کس از بیعت حضرت علی علیه السلام استنکاف نکرد جز حارث که خدای لعنتش کند. که خودش گفت: اگر پیامبر خدا راست می گوید عذاب نازل شود، که صاعقه ای به او اصابت کرد و او را درجا کشت و آیه شریفه نازل شد: سأل سائلً بعذابِ واقع …؛ تمامی حاضران با حضرت علی علیه السلام بیعت کردند اما اصحاب سقیفه بعد از وفات پیامبر بیعت زا نقض کردند و به وضع گذشتۀ خود برگشتند و خداوند خبر داده بود که : أفان مات أو قتل انقلبتم علی أعقابکم؛ اما شیعیان این روز برای همیشه عید گرفتند و هر ساله جشن باشکوهی در کنار حرم امام علی علیه السلام برپا می کنند و با این کار بیعت و اطاعت خود در قبال ولایت حضرت تجدید می کنند. علاوه تمامی شیعیان در هر کجا که هستند به این مناسبت مجلس جشن برپا میکنند.

از آن روز تا کنون شمار زیادی از شعرا در طول تاریخ این واقعه بزرگ را در قالب نظم و زبان شعر بیان کرده اند. در همان روز واقعه غدیر ، حسان بن ثابت برخاست و قصیده ای که به این مناسبت سروده بود ، ایراد کرد بیت مطلع آن این است

ینادیهم یوم الغدیر نبیهم بخمِّ فاسمع بالرسول منادیاً

استاد ما که امین بود مرحوم امینی که خدای پاداش نیکش دهد، کتاب الغدیر را تالیف نمود و در آن نام راویان حدیث غدیر از همان روز اول تا امروز ثبت کرده که شامل 360 راوی اعم از صحابی و تابعین و علما و مجدثین می شود. و نیز 26 نفر را نام می برد که دربارۀ غدیر کتاب تالیف کرده اند . من هم چندین قصیده به مناسبت این واقعۀ بزرگ سروده ام که در دیوان اشعارم موجود است و بعضی از آن ها را در جشن های غدیری که توسط ادبا برگزار شده، ایراد کرده ام.
و به جانم قسم ماجرای غدیر دریایی بی انتهایی است که در برکه غدیر خم جلوه کرده است دریای است ژرف با سواحل گسترده وموج هایی بلند و مملو از جواهر و لولو و مرجان ، برای آنان که بتوانند در دریای ولایت امیرالمومنان علی علیه السلام فرو روند و غواصی نمایند.

الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا اﷲ؛ خداوندا ! ما را بر ولایت امام علی امیرالمومنین علیه السلام ثابت قدم بذار!

نوشته شده در صفحه 279 نسخه چاپی معجم الکلام

نسخه مجازی کتاب معجم الکلام صفحه 372

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *