دانلود فایل منزلت امیرالمومنین علی(ع)
با نشر فایل منزلت امیرالمومنین علی(ع) در ثواب آن سهیم باشید
1-نام حضرت علی (علیه السلام) در قرآن در سوره الزُّخُرف = تَسمِيَةُ عَليٍّ (ع) :
تفسیر اهل البیت ص 1055 – نسخه کتاب مجازی صفحه 239
( بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ حٰم)
بإِسمِ ذاتِيَ الإلـٰهيّ و بإسمِ رحمانيّتي الواسِعَةِ و رحيميّتِيَ الخاصّةِ بأوليائي أبدَأَ الوَحيَ بِرَمزِ حآ ميم ، مِنَ الحُروفِ النّورانيّه
( والكتابِ المُبين إنّا جَعلناهُ قُرآناً عربيّاً لَعلّكم تَعقِلون )
و اُوحي إليك الكِتابَ الواضِحَ البَليغَ و بِعَظمَتي أنا جَعلتُ الوحيَ قُرآناً يَقرَوُهُ عليك جبرئيل عَربيّاً في اللّفظِ لَعلّكُم أيّها العَرَب :تعقِلونَ الوَحي !!!
( وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ )
و إنّهُ واضِحٌ في قَلبِ القرآن و في ضِمن آياتِهِ بإسمِهِ و صِفَتِهِ مَن هُوَ لدينا و عِندنا مِن الأولياءِ المُقَرّبين و هُوَ بالتأكيدِ عليٌّ أمير المُؤمنين (ع) حكيمٌ عادِلٌ
ترجمه به فارسی :
به نام ذات من که الهی است و به نام صفت رحمانیت واسعه من و صفت رحیمیت خاصّ من نسبت به دوستانم ، با رمز «حا، میم» که از حروف نورانی هستند، وحی را آغاز می کنم و به تو کتاب روشن و بلیغ را وحی می کنم و به عظمت خودم این کتاب را خواندنی قرار دادم، جبرئیل آن را با لفظ عربی بر تو می خواند تا شاید شما ای قوم عرب آن وحی را دریابید همانا روشن و واضح در قلب قرآن و در ضمن آیات آن به نام وصفت آن کس که نزد ما از اولیای مقرب است اشاره شده و او یقینا علی امیرالمومنین علیه السلام است که حکیم و عادل است.
2- علی (ع) :
معجم الکلام – التسلسل 808 – نسخه کتاب مجازی صفحه 356
ترجمه به فارسی :
علی (ع)
علی پسر عمران پسر شیبه الحمد پسر عمرو العلاء هاشم است. مادرش فاطمه دختر اسد پسر هاشم است که فرزندش را در کعبه مقدس به دنیا آورد. از ناحیه خداوند متعال به فاطمه ندا داده شد که وارد خانه من بشو در حالی که به مریم فرمود از خانهام بیرون برو که این خانه برای عبادت است نه زایمان! دیوار کعبه برای فاطمه شکافته شد، وارد کعبه شد و فرزندش را به دنیا آورد. حوا، آسیه، مریم و حوریان بهشتی نزد او حاضر شدند. او از 13 رجب تا 15 رجب به مدت سه روز در میهمانی خدا بود. در این مدت دیگران هر چقدر تلاش کردند درب کعبه را باز کنند نتوانستند. همه قریش جمع شده بودند. ناگهان دیدند دیوار مستجار شکافته شد و فاطمه بنت اسد همراه با علی خارج شد. ابوطالب (ع) کلام معروف خود را گفت: «پروردگارا! ای صاحب تاریکی شب … .» پاسخ او در لوحی سبزرنگ آمد که روی آن نوشته شده بود: «نام او از مکان رفیع و بلند تعیین شده؛ و علی از خداوند علی اعلی مشتق شده است.»
زمانی که پسرعمویش محمد(ص) او را در آغوش گرفت چشمانش را به روی او گشود در حالی که لبخند میزد و بر او سلام کرد. به علی فرمود بخوان یا علی! او شروع به خواندن سوره مؤمنون کرد در حالی که هنوز قرآن بر پیامبر اکرم نازل نشده بود. روح او در نهان با تمام پیامبران همراه بود و در ظاهر فقط با پیامبر اکرم(ص) بود. علی (ع) چشم بینای خداوند، دستِ گشوده خداوند و گوش شنوای خداوند است. او شیر خداوند است. او قرآن ناطق است. علی همیشه با حق است و حق همیشه با علی است. علی برادر پیامبر اکرم، پسرعموی او، همسر دختر او و وصی او است. او پدر نوه های رسول خدا حسن و حسین علیهما السلام است. او امام یکتاپرستان، امیر مؤمنان، رهبر روسفیدان و پاسفیدان [کنایه از وضوگیرندگان]، رییس دین و قاتل پیمانشکنان و ستمگران و خوارج و کافران و مشرکان است. اگر شمشیر او نبود دین به پا داشته نمیشد. او در سال 45 در شب قدر در مسجد کوفه به دست بدبختترین فرد جهان ابن ملجم مرادی ملعون به شهادت رسید.
3- الامامة :
معجم الکلام – التسلسل 10 – نسخه کتاب مجازی صفحه 18
ترجمه به فارسی :
امامت
امامت یعنی در ادامه نبوت، خداوند متعال از باب لطف خود، فردی را برای ولایت بر تمام مردم معین کند. امامت، ولایت تکوینی و تشریعی کامل بر مردم و جانشینی بر حق پس از پیامبر است. امامت، مشروط به عصمت است. زیرا خداوند در قرآن میفرماید: «عهد من به ستمکاران نمیرسد.»
4- الامام :
معجم الکلام – التسلسل 11 – نسخه کتاب مجازی صفحه 19
ترجمه به فارسی :
امام
امام، همان کسی است که خداوند برای امامت، ولایت و جانشینی پس از پیامبر برگزیده است. پیامبر اکرم(ص) او را به این مقام منصوب کرده است و معصومین آن را اعلام کردهاند. امام، در تمام عمرش، معصوم از گناه صغیره و کبیره و از اشتباه و سهو و فراموشی است. او ولایت تکوینی و تشریعی را با هم دارد. به همین دلیل معجزاتی از او سر میزند. او احکام قرآن و سنت صحیح را اجرا میکند. امام، قطب عالم امکان و واسطه فیض و وجود بین خداوند و مردم است. او ولی مطلق بر مردم است.
5- امیرالمؤمنین :
معجم الکلام – التسلسل 14 – نسخه کتاب مجازی صفحه 20
امیر المؤمنین
این صفت، لقب مخصوص امام علی بن ابی طالب علیه السلام است که رسول اکرم(ص) در چند موضع، به ایشان اعطا فرمودند. استفاده از این لقب برای هیچ کس غیر او حتی فرزندان او جایز نیست. پس فقط علی، امیر المؤمنین است.
6- ابوالحسن :
معجم الکلام – التسلسل 37 – نسخه کتاب مجازی صفحه 29
ابو الحسن
«ابو الحسن» اگر بدون قید استعمال شود کنیه امام امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، پدر امام حسن علیه السلام است. اما گاهی برای امام موسی بن جعفر علیه السلام و فرزندش امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و امام هادی پدر امام حسن عسکری علیهما السلام نیز استفاده میشود.
7- آیة الله العظمی :
معجم الکلام – التسلسل 68 – نسخه کتاب مجازی صفحه 40
آیة الله العظمی
این صفت، لقب مخصوص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است که رسول اکرم(ص) به ایشان نهاده است. زیرا او بزرگترین نشانه خداوند در عالم وجود است. در یکی از زیارتنامههایی که از معصومین وارد شده است امام را با این لقب خطاب میکنیم. پس تنها مصداق حقیقی این لقب، امیرالمؤمنین است. شیعیان، این لقب را گاهی مجازاً برای مرجع تقلید استعمال میکنند؛ زیرا او بزرگترین نشانهای است که مردم از او تقلید میکنند.
8- البیعه :
معجم الکلام – التسلسل 84 – نسخه کتاب مجازی صفحه 50
بیعت
بیعت، قرارداد پذیرش ولایت شرعی و پیمانی دینی است؛ بدین شکل که دست خود را به نشانه پایبندی به عقیده دراز میکند و متعهد میشود که اگر لازم شد، در راه عقیده، فداکاری نماید. پیامبر اکرم(ص) در سال ششم هجری از مسلمانان در نزدیکی درخت معروف، بیعت گرفتند که بیعت رضوان نامیده شد. ایشان در مسیر بازگشت از حج آخر، در غدیر خم برای ولایت علی(ع) از مسلمانان بیعت گرفتند. پس از کشته شدن عثمان، بلافاصله مردم با علی بیعت کردند. پس از به شهادت رسیدن امیرالمؤمنین با امام حسن (ع) و پس از شهادت او با امام حسین(ع) بیعت کردند. مردم با امام رضا(ع) نیز برای ولایت عهدی بیعت کردند. امام مهدی(ع) در حالی قیام خواهد کرد که در بیعت هیچ فردی نیست و از مردم بیعت خواهد گرفت. ما هر روز بیعت خود را با او تجدید میکنیم تا خداوند ما را از یاران او قرار دهد.
9- الخلافة :
معجم الکلام – التسلسل 370 – نسخه کتاب مجازی صفحه 169
خلافت
خلافت یعنی جانشینی پس از پیامبر اکرم(ص) و ولایت تکوینی و تشریعی بر مردم که از ناحیه خداوند متعال تعیین میشود. خداوند می فرماید: «من جانشینی روی زمین قرار میدهم.» رسول خدا ثقلین یعنی دو چیز گرانبها را پس از خود، جانشین قرار داد و در غدیر خم خلافت علی را رسماً اعلام نمود. همچنین نام دوازده امام را اعلام کرد. خلافت از ناحیه خداوند تعیین میشود و به شورا واگذار نشده است. زیرا خداوند فرموده: «آنان اختیار امر خود را ندارند.»
10- خُم :
معجم الکلام – التسلسل 372 – نسخه کتاب مجازی صفحه 170
خُم
برکهای است بین مکه و مدینه و محلی است که راه حاجیان شامی و یمنی و مصری و عراقی از هم جدا میشود. رسول خدا (ص) در حج آخر سخنان معروفی را در این محل برای حاجیان ایراد فرمودند. آیه تبلیغ را برای آنان تلاوت کردند و آنچه را خداوند درباره علی امیر المؤمنین (ع) نازل کرده ابلاغ کردند. اعلام کردند که خداوند علی را خلیفه پس از ایشان قرار داده و به بیعت با او دستور داده است. فرمودند: «هر که من مولای او هستم علی مولای اوست. خداوندا هر که او را دوست دارد دوست بدار و هر که با او دشمن است دشمنش باش.» همه حاضران با او بیعت کردند. آیه نازل شد: «امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و به اسلام به عنوان دین برای شما رضایت دادم.»
11- شاهنشاه :
معجم الکلام – التسلسل 555 – نسخه کتاب مجازی صفحه 246
شاهنشاه
شاهنشاه یعنی فرمانروای فرمانروایان که از القاب امیرالمؤمنین(ع) است و رسول خدا(ص) این لقب را بر او نهاده است: «تو شاهنشاه مؤمنان هستی.» علامه امینی در کتاب الغدیر این روایت را نقل فرموده ولی متأسفانه شاهان ایران، این لقب را غصب کردند.
12- ألشیعة :
معجم الکلام – التسلسل 582 – نسخه کتاب مجازی صفحه 270
شیعه
شیعیان، مسلمانان مؤمنی هستند که به امامت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) اعتقاد دارند و او را وصی بلافصل پیامبر اکرم(ص) میدانند. آنان از علی(ع) پیروی کردند و به ولایت او و یازده امام از فرزندان او تمسک کردند. شیعیان از زمان رسول خدا (ص) به این نام شناخته میشدند. ایشان درباره شیعیان و علی فرمودند: «علی و شیعیانش در روز قیامت رستگارند.» شیعیان مشهور در میان صحابه عبارتند از: عمار بن یاسر، مقداد بن اسود، حذیفه بن یمان، سلمان محمدی، ابوذر غفاری، عبدالله بن عباس و صدها نفر دیگر. شیعیان امروز، بیشتر از 300 میلیون نفر هستند و حکومتشان در ایران است. آنان در مناطق خلیج فارس، عراق، هند، پاکستان، ترکیه، لبنان و سایر مناطق ساکن هستند. اکثریت شیعیان، دوازده امامی هستند ولی شیعیان زیدی در یمن و اندکی اسماعیلی مذهب در هند وجود دارند.
13- صوت العدالة :
معجم الکلام – التسلسل657 – نسخه کتاب مجازی صفحه 297
صدای عدالت
این وصف، لقب مخصوص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) است؛ زیرا او ندای عدالت الهی و انسانی و تجلیبخش عدالت اسلام است. اوست که عدالت قرآن را اجرا نمود و در تمام زندگیاش، به اندازه مویی از عدالت جدا نشد. او قربانی عدالت شد و در راه عدالت و مبارزه با ظلم و تجاوز در محراب، به شهادت رسید. صدای او همواره با نسلها همراه بود و در تاریخ، جاودانه شد. عدالت به نام او نامیده شد؛ میگویند: «عدالت، عدالت علی است.»
14- الغدیر :
معجم الکلام – التسلسل 845 – نسخه کتاب مجازی صفحه 372
غدیر
پیمان غدیر، پیمانی است که با آن، دین کامل شد، نعمت تمام شد و با این بیعت، خداوند اسلام را به عنوان دین پذیرفت. غدیر، بیعت ولایت، امامت و خلافت برای علی (ع) پس از رسول خدا (ص) است که خداوند، این بیعت را بر هر زن و مرد مسلمانی واجب کرده و ابلاغ آن را به رسول خدا(ص) واگذار کرده است؛ با این آیه شریفه: «ای رسول! آنچه از ناحیه پروردگارت به تو نازل شد [درباره علی] ابلاغ کن. اگر انجام ندهی رسالتت را ابلاغ نکردهای و خداوند تو را از مردم حفظ میکند.»
پس رسول خدا (ص) هنگام بازگشت از حج آخر در 18 ذی الحجه سال 10 هجری، در جُحفه کنار غدیر خم در میان مردم سخنرانی کردند و آنچه درباره علی (ع) نازل شد را ابلاغ نمودند و آنان را شاهد بر گفتار خود و خداوند را شاهد بر آنان قرار دادند.
120 هزار نفر از حجاج از مدینه آمده بودند و هزاران نفر همراه با علی بن ابی طالب(ع) از یمن آمده بودند. منبری از جهاز شتران ساختند و رسول خدا (ص) از آن بالا رفتند. علی را بلند کردند و همگان او را دیدند. فرمودند: «آیا من نسبت به شما، از خودتان اولی و برتر نیستم؟» پاسخ دادند: «بله ای رسول خدا» فرمودند: «هر که من مولای او هستم علی مولای اوست. خداوندا هر که او را دوست میدارد دوست بدار و هر که با او دشمنی میکند دشمن بدان. هر که او را یاری میکند یاریاش کن و هر که او را خوار میکند خوارش نما.»
سپس از منبر پایین آمدند و به مردم دستور دادند با علی برای ولایت و خلافت پس از ایشان بیعت کنند. مردان و زنان، همگی با علی (ع) بیعت کردند. عمر به علی (ع) گفت: «مبارک است علی! مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمن شدی.» هیچ کس جز حارث ملعون از بیعت خودداری نکرد. حارث از خدا خواست که اگر پیامبر صادق است عذابی بر او نازل شود. صاعقه بر او وارد شد و او در مکان خود کشته شد و آیه «سأل سائل بعذاب واقع … » نازل شد.
همه با علی بیعت کردند اما اصحاب سقیفه، بیعت را پس از وفات رسول خدا (ص) شکستند و همانطور که قرآن میگوید به گذشته خویش برگشتند: «اگر او [پیامبر] بمیرد یا کشته شود آیا به گذشته خویش برمیگردید؟» اما شیعیان این روز را عیدی جاودان میدانند و هر ساله کنار مرقد شریف امام، اجتماعی با شکوه تشکیل میدهند و برای ولایت، تجدید بیعت میکنند. تمام شیعیان در هر نقطهای این روز را جشن میگیرند. بسیاری از شعرا از آن روز تا امروز، این رویداد بزرگ را به صورت شعر درآورده اند. در همان روز، حسان بن ثابت برخاست و قصیده خود را خواند. ابتدای این قصیده چنین است: «روز غدیر پیامبرشان در خم ندا میدهد: ندای رسول را بشنو! … »
علامه امینی کتاب «الغدیر» را تألیف کرد و در آن نام تمام راویان حدیث غدیر از میان صحابه، تابعان، دانشمندان و محدثان، از میان شیعه و اهل سنت، از آن روز تا امروز را جمعآوری نموده است. تعداد این راویان، 360 نفر است. 26 نفر نیز کتابی مستقل درباره غدیر نگاشتهاند. بنده نیز چند قصیده درباره این روز بزرگ سرودهام که در دیوان اشعارم ثبت شده است. بعضی از آنها را در جشنهای غدیر از طریق ادبا خواندهام. غدیر دریایی است که پایان ندارد. این دریای مواج،عمق زیادی دارد، سواحل وسیعی اطراف آن را گرفته است و پر از گوهر و مروارید و مرجان است؛ برای کسی که در آن غور کند و خود را در دریای ولایت امیرالمؤمنین بیافکند. سپاس برای خداوند است که ما را به این مسیر هدایت نمود و اگر هدایت او نبود هدایت نمیشدیم. خداوندا ما را بر ولایت علی امیرالمؤمنین(ع) ثابت قدم کن.
15- الغرّ المحجّلین :
معجم الکلام – التسلسل 846 – نسخه کتاب مجازی صفحه 374
الغرّ المحجّلین
این وصف، به معنای افراد دارای سفیدی در چهره و پاها، درباره شیعیان امیرالمؤمنین(ع) در روز قیامت است. علی(ع) راهنمای «الغر المحجّلین» به سمت بهشت نامیده شده است در حالی که پیشانی آنان، نور ساطع میکند. همانطور که خداوند متعال فرموده: «نورشان در جلوی آنان حرکت میکند.» اما کسانی که شیعه نیستند در تاریکیها قرار دارند به طوری که وقتی دست خود را نمیبیند. هر که خدا برای او نور قرار ندهد نور ندارد. خداوند ولی مؤمنان است و آنان را از تاریکیها به سمت نور میبرد. آنان شیعیان علی (ع) هستند. اما ولیّ کافران طاغوت ملعون است که آنان را از نور ولایت علی به سمت تاریکیها میبرد. آنان اصحاب جهنم هستند و در آن جاودان خواهند بود.
16- وادی السلام :
معجم الکلام – التسلسل 1225 – نسخه کتاب مجازی صفحه 528
وادی السلام
وادی السلام، قبرستان بزرگ شیعیان و مرقد دوستداران امیرالمؤمنین(ع) در همسایگی مرقد امام در نجف اشرف است. زمین غُری [نجف] محل دفن میلیونها نفر از مسلمانان است که ارواح مؤمنان با بدنهای مثالی برزخی در آن مکان، جمع میشوند و تا روز قیامت در آن متنعم خواهند بود. در این قبرستان، مرقد هود نبی (ع) و صالح نبی (ع) و محل نماز امام زمان (ع) قرار دارد.
17- الوصی :
معجم الکلام – التسلسل 1244 – نسخه کتاب مجازی صفحه 534
وصی
وصی، لقب مخصوص وصی رسول خدا(ص) امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) است. رسول خدا بارها به وصی بودن علی تصریح نمود؛ لذا او وصی رسول خدا است نه غیر او.
18 – ألولایة :
معجم الکلام – التسلسل 1263 – نسخه کتاب مجازی صفحه 542
ولایت
ولایت به معنای ولایت تکوینی و تشریعی کامل و مطلق از ناحیه خداوند متعال بر تمام مخلوقات است. با این ولایت، فرد به لحاظ جان، مال و آبروی مردم اولویت دارد نسبت به خودشان. ولایت تنها با تصریح پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (ع) ثابت میشود؛ مثل فرموده خداوند: «پیامبر اولی است نسبت به مؤمنان از خودشان.» و آیه دیگر: «ولی شما فقط خداوند، رسول او و کسانی هستند که ایمان آوردند و نماز را به پا میدارند و در حالی که در رکوع هستند زکات میدهند.» این آیه در شأن امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هر که من مولای او هستم علی مولای اوست.»
این ولایت در امامان معصوم، ادامه یافت تا امام زمان ما مهدی (ع) که از ناحیه خداوند متعال، ولایت مطلق و کامل تکوینی و تشریعی بر انسانها، اجنه، فرشتگان، آسمانها و زمین دارد.
19 -ولی الله :
معجم الکلام – التسلسل 1264 – نسخه کتاب مجازی صفحه 542
ولی الله
ولی الله لقب امیر المؤمنین علی (ع) است. در اذان و اقامه شهادت به ولایت او مستحب است؛ همانطور که سلمان محمدی در روز غدیر خم در حضور پیامبر اکرم(ص) در اذان و اقامه چنین شهادتی داد. همچنین هر کس از معصومان که ولایت تام و کامل دارد ولی الله است.
20 – ید الله :
معجم الکلام – التسلسل 1312 – نسخه کتاب مجازی صفحه 564
ید الله
این وصف، مخصوص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) است که رسول خدا(ص) چنین لقبی به او داده است: «یا علی! تو دستِ گشوده خداوند و چشم بینای او هستی … .» در زیارت مأثوره امام میخوانیم: «سلام بر دستِ گشوده خداوند … .» یک جوان اعرابی به عُمَر شکایت کرد که وقتی داشت زنان مسلمان را تماشا میکرد علی (ع) به او ضربهای زد. عمر به این لقب اعتراف کرد و گفت: «چشم خداوند تو را دیده و دست خداوند به تو ضربه زده است … .» خداوند میفرماید: «دست خداوند بالای دستها است.»
21 – یعسوب الدین :
معجم الکلام – التسلسل 1323 – نسخه کتاب مجازی صفحه 568
یعسوب الدین
این وصف، به معنای رییس و رهبر دین، لقب مخصوص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) است که رسول خدا (ص) بر او نهاده است: «علی یعسوب دین و قائد الغرّ المحجّلین است.»
22- بدر
معجم الکلام – التسلسل 101 الرقم 33 – نسخه کتاب مجازی صفحه 59
بدر
و آن جنگ بزرگ بدر در سال دوم هجری است که در نزدیکی چاه بدر در نزدیکی صفوان در نزدیکی مدینه، بین پیامبر (ص) و مشرکان قریش به رهبری ابوسفیان و عتبه و شیبه و ولید بن عتبه و دیگران رخ داد درحالی که تعداد مشرکان نزدیک به هزار نفر و تعداد مسلمانان 313 نفر بود و تجهیزات جنگی مشرکان 700 شتر و صد اسب و {همه} مسلّح بودند در حالی که بیشتر اسلحههای مسلمانان، شاخکهای خرما بود و در هر شتر سه نفر شرکت میکردند{شریک بودند} و بیشترشان پیادهنظام بودند و اسبی نداشتند. که علی بن ابیطالب (علیهالسلام) به تنهایی ۳۶ نفر از پهلوانان مشرکان را کشت و با دیگران در کشتن 34 نفر دیگر{از مشرکان} مشارکت کرد، و {در نتیجه} پیروزی از آن مسلمانان شد.
23-تفسیر
معجم الکلام – التسلسل 179 الرقم 60 – نسخه کتاب مجازی صفحه 93
تفسیر
و آن تبیین و روشنگری معانی قرآن مجید و بیان شرح{شأن} نزول آیات قرآن و توضیح الفاظ آن و کشف رموز قرآن و نیز بیان احکام و اسرار قرآن است که تفسیرش را جز خدا و راسخون در علم { كسانى كه علم در وجودشان رسوخ كرده است}نمی دانند و آنان محمد و آل محمد (علیهم صلوات الله) هستند .
و تفسیر به رأی حرام است بدلیل کلام آن حضرت {ص} ( که فرمود) : کسی که قرآن را به رای و نظر خودش تفسیر کند هلاک می شود . اولین کسی که قرآن را تفسیر کرد وآن هنگامی بود که قران را جمع آوری کرد ؛ امیرالمومنین علی بن ابی طالب بود سپس شاگردش عبدالله بن عباس {تفسیر کرد} و من تفسیر اهل بیت علیهم السلام را طبق روایات معتبرشان نوشتم .
24-ألحقّ
معجم الکلام – التسلسل 317 الرقم 51 – نسخه کتاب مجازی صفحه 149
حق
: آن نقیض و ضد باطل است و آن هر چیزی است که خداوند بدان راضی باشد. و {حق} که {می تواند}قول یا فعل یا نظر یا فکر یا قصد یا اعتقاد {باشد} عقل نیز آن را تصدیق کند
پیامبر(ص) فرمود : {همیشه} علی با حق است و حق {هم} با علی است .
25-ألحکمین
معجم الکلام – التسلسل 320 الرقم 51 – نسخه کتاب مجازی صفحه 150
دو داور
آن دو نفر عمر بن عاص و ابو موسی اشعری هستند که معاویه لعین آنها را برای داوری در {جنگ} صفین نامزد کرد و امام امیرالمومنین علی علیه السلام را وادار کردند تا آن دو را بپذیرد که حضرت بر آن دو نفر شرط کردند که طبق کتاب خدا{قرآن} حکم کنند ولی آن دو با کتاب خدا قرآن مخالفت کردند { لعنت های خدا برآن دو نفر} .
26-ألخمسة الطاهرة
معجم الکلام – التسلسل 373 الرقم 45 – نسخه کتاب مجازی صفحه 170
خمسه طاهره{پنج تن طاهر}
ایشان پنج معصوم اهل کساء هستند که آیه تطهیر در شأن آنان نازل گردید . بالاتفاق فقط و فقط آنان : محمد، علی، فاطمة ، حسن و حسین هستند .
27-ألخندق
معجم الکلام – التسلسل 375 الرقم 47 – نسخه کتاب مجازی صفحه 171
خندق
مراد جنگ معروفِ خندق و احزاب است {مشهور شد به این نام} به اعتبار حفر و کندن خندق دور شهر مدینة با پیشنهاد سلمان محمّدی{فارسی} که علی بن ابی طالب به نبرد عَمر بن عبدوُدّ فرمانده مشرکان رفت و او را کشت درحالی که خود 23 سال داشت { درنتیجه} اسلام با شمشیر او پیروز شد و شرک شکست خورد لذا پیامبر اکرم فرمود : {یک}ضربت علی در روز{جنگ} خندق برابری میکند با عبادت جن و انس.
28-ألدرّ
معجم الکلام – التسلسل 389 الرقم 13 – نسخه کتاب مجازی صفحه 178
درّ
آن از سنگ های ارزشمند{قیمتی} است که سفید شفاف می باشد. در بیابان {ها} در اثر باران و نور خورشید تشکیل می شود و بهترین این سنگ درّ نجف اشرف است بخاطر مجاورتش با مرقد امام امیرالمومنین علیه السلام چرا که امام صادق علیه السلام فرمود : برای هر نگاهی {به درنجف} زیارتی است ، مراد ثواب زیارت امیرالمومنین است {برای کسی که به در نگاه می اندازد ثواب زیارت محاسبه می شود }.
29-الدّین
معجم الکلام – التسلسل 401 الرقم 25 – نسخه کتاب مجازی صفحه 182
دین
دین شریعت الهی است که بر اساس پیام آسمانی {است} و دین عقیدة و عمل است .
دین اصول ، فروع و احکامی دارد که {اینها} مجموعه {قوانینی}است که خداوند با آنها اطاعت می شود .
بىگمان دين [حقيقى] نزد خدا اسلام است و کمال دین با ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است چرا که خداوند بعد از بیعت غدیر {آیه نازل کرد و } فرمود : الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً { امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذيرفتم}
30-ذوالفقار
معجم الکلام – التسلسل 426 الرقم 20- نسخه کتاب مجازی صفحه 192
ذوالفقار
و آن شمشیر علی بن ابی طالب علیه السلام است {که} لبه ، مهره یا حلقات متعدد داشت . بعد از آنکه شمشیر حضرت علی در جنگ احد شکست ، پیامبر اکرم {ذوالفقار} را به او هدیه داد و ایشان با ذوالفقار از پیامبر دفاع کرد تا اینکه ایشان را از {شر} مشرکان نجات داد و آنها را شکست داد لذا جبرئیل اینگونه فریاد زد { لا فتی الّا علی لا سیف الا ذو الفقار} -هیچ جوانمردی نیست مگر مرتضی علی و هیچ شمشیری نیست مگر شمشیر ذو الفقار – در حال حاضر شمشیر ذوالفقار همراه دیگر میراث امامت نزد امام مان مهدی (عج) می باشد.
31-سلیم
معجم الکلام – التسلسل 537 الرقم 33 – نسخه کتاب مجازی صفحه 238
سلیم
او سلیم بن قیس هلالی کوفی است از حواریان { اصحاب و یاران} امیرالمومنین و اولین تابعان بود . اولین کسی است از شیعه که در علم کلام و امامت دست به تالیف زد و کتابش مشهور و سندش نزد علمای مذهب {دین} مقبول است اگر چه که برخی دشمنان بخاطر بغض نسبت به علی بن ابی طالب سند آن را مخدوش دانسته اند.
32-سلمان
معجم الکلام – التسلسل 539 الرقم 35 – نسخه کتاب مجازی صفحه 239
سلمان
او صحابی جلیل القدر سلمان فارسی – محمدی است چرا که پیامبر فرمود نگویید سلمان فارسی بلکه بگویید سلمان محمدی ، سلمان از ما اهل بیت است . از اصحاب و یاران امیر المومنین بود و نام فارسی اش روزبه بود ، پیامبر اکرم او را سلمان نام گذاری کردند و به او کنیه ابی عبدالله دادند. او از معدود کسانی بود که بعد از وفات رسول خدا بر حق استوار ماند و به عقب{جاهلیت} بازنگشت ، با عتیق ببیعت نکرد و عمر او را به عنوان فرماندار-والی به مدائن تبعید کرد و او را از علی علیه السلام دور کرد ولکن امام به او وعده داد که بر جنازه اش حاضر شود و به وعده ی خود وفا کرد . در تجهیز او حاضر شد و غسل و کفنش کرد و بر او نماز خواند و با دستان خود او را دفن کرد . زیارتگاه او امروزه در کنار طاق کسرا {در} آنجا معروف است
33-ألشقشقیة
معجم الکلام – التسلسل 565 الرقم 43 – نسخه کتاب مجازی صفحه 262
شقشقیه
آن خطبه ی معروف به شقشقیه امام امیر المومنین علی بن ابی طالب است و آن در نهج البلاغه ثابت است {و آمده} در آن خطبه متعرض به غاصبان حقش می شود و به شقشقیه نام گذاری شده چرا که امام یکباره سکوت می کند {و خودداری میکند} از خطابه و عبدالله بن عباس از او می خواهد ادامه دهد که امام می فرماید هیهات هیهات {اى ابن عباس} این سوز درونى بود که زبانه کشید و سپس آرام گرفت و فرو نشست.
34-ألشوری
معجم الکلام – التسلسل 571 الرقم 48 – نسخه کتاب مجازی صفحه 264
شوری
آن مشورت میان مسلمانان در امور شخصیه خودشان است و شامل احکام و واجبات نمی شود چرا که تشریع{قانونگذاری} آنها به دست شارع مقدس است پس {شوری} انتخاب پیامبر و امام و جانشین را شامل نمی شود چرا که برای مسلمانان {در کاری که خدا و رسول حکم کنند} اراده و اختیاری نیست . بخاطر اینکه خلافت و امامت فقط با نص{تصریح از سوی پروردگار} است و با شوری نیست . همانگونه که عامه{اهل سنت} بدان عقیده اند و ادعا کرده اند {اتفاق و یا } حاصل شدن شوری را برای خلیفه اول ولکن ما قائل به ناقص بودن شرایط آن هستیم چرا که تمام بنی هاشم و بزرگان صحابه مانند سلمان، اباذر، عمار و مقداد و حذیفة در آن شرکت نداشتند و در شوری نه علی بن ابی طالب و نه حسنین شرکت نکردند پس شوری حاصل نشده است ؛سپس می گوییم :
اگر خلافت به شوری و اتفاق است چرا برای دومی منعقد نشد بلکه اولی وصیت کرد به خلافت دومی پس چه چیزی {نظر او را} عوض کرد نسبت به موضوعی که{برایش} آشکار بود!!{یعنی چرا برای دومی نیز شوری نشد اگر مبنا شوری است} و{سپس} شوری برای خلافت علی بن ابی طالب بعد از کشته شدن عثمان به صورت اجماعی شکل گرفت، اما عائشه و طلحه و زبیر و معاویة با شوری مخالفت کردند و با او{علی بن ابی طالب} جنگیدند و بر امام زمانشان علی علیه السلام خروج کردند.
35-ألشهادة الثالثة
معجم الکلام – التسلسل 577 الرقم 54 – نسخه کتاب مجازی صفحه 266
شهادت سوم
آن شهادت دادن به ولایت علی امیرالمومنین است که کامل کننده شهادتین است چرا که به ولایت علی دین کامل می شود و آن {شهادت سوم} در اذان و اقامه مستحب است بزرگان صحابه در محضر پیامبر اعلان به شهادت ثالثه می کردند و تقریر پیامبر{سکوت به نشانه تایید} حجت بر {شرعیت و جایز بودن} آن است. و نص شهادت ثالثه { این است} : أشهد انّ علیاً أمیر المؤمنین ولیّ اﷲ
36-ألصحیفة العلویة
معجم الکلام – التسلسل 607 الرقم 14 – نسخه کتاب مجازی صفحه 280
صحیفة علویة
مجموعه ای از دعاها و مناجات های معتبر از امام امیر المومنین علی علیه السلام است.
37-ألصدّیق
معجم الکلام – التسلسل 609 الرقم 16 – نسخه کتاب مجازی صفحه 280
صدّیق {بسیار راستگو}
آن نزد ما {شیعه} لقب خاص امیر المومنین علی بن ابی طالب است چرا که او صدیق این امت است به تصریح پیامبر اکرم بر آن و همچنین پیامبر نسبت به ابی ذر به صدق شهادت داده است.
38-صفّین
معجم الکلام – التسلسل 623 الرقم 30 – نسخه کتاب مجازی صفحه 285
صفین
مراد منطقة صفین که بین عراق و شام واقع شده است و در آن جنگی میان علی امیر المومنین علیه السلام ، و تجاوزگر و ظالم معاویه پسر ابوسفیان که خروج کرد بر امام زمانش علی علیه السلام، بین اهل کوفه و اهل شام ، شکل گرفت . پیروزی از آن علی علیه السلام بود لکن معاویة با بالا بردن قرآن{بر سر نیزه ها} به پیشنهاد عمرو بن عاص حیله کرد و از شکست رهایی یافت. جنگ در سال 37 ه ق شروع و در 39 ه ق پایان یافت .
39-عائشة
معجم الکلام – التسلسل ۷۴۰ الرقم 7 – نسخه کتاب مجازی صفحه 332
عائشة
: او دختر عتیق فرزند ابی قحافة بود. پیامبر بخاطر مصلحتی سیاسی با او ازدواج کرد و از او صاحب فرزندی نشد و{همزمان} بر او نیز همسر دیگری اختیار کرد . او تنها زنی است که لشکرکشی کرد و در حالی که بر شتر سوار بود با امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در جنگ بصره، جنگید. لکن علی از او انتقام نگرفت و او را به خانه اش سالم بازگرداند سپس او{عایشه} مانع شد از دفن امام حسن در کنار پیامبر با اینکه او{امام حسن} شرعاً وارث حجره بود و در گذشته او{عایشه} پدرش را در حالی که مالک حجره نبود در آن دفن کرد . پس سوار بر قاطر شد و دستور داد بر جنازه امام حسن تیراندازی کنند سپس ابن عباس او را اینگونه مورد خطاب قرارداد : اى عايشه! روزى سوار شتر شدى، روز ديگرى هم قاطر سوارى كردى، اگر بمانى، سوار فيل هم خواهى شد! تو از یک هشتم ارث خانۀ پيغمبر، يك نهم مىبرى، ولى همه را تصرف كردى!
40-عتیق
معجم الکلام – التسلسل 757 الرقم 24 – نسخه کتاب مجازی صفحه 338
عتیق
او عتيق فرزند ابي قحافة تيمي پدر عائشة است (كه) بر مسند خلافت بجاى على عليه السلام نشست و سپس گفت مرا رها کنید، مرا رها کنید، که من بهترین شما نیستم و حال آن که علی بن ابی طالب در میان شماست.
و (درنامه اى) به پدرش خبر داد كه آنان(مردم) با او بخاطر بالا بودن سنش بيعت كردند ، و پدرش در جوابش نوشت من از تو سالخورده ترم لذا من به خلافت أولى از تو هستم اگر بخاطر بالا بودن سن سال باشد . و (ابوبكر) وصيت كرد كه دومي (عمر) بعد از او خلافت را در دست بگيرد.
41-عثمان
معجم الکلام – التسلسل ۷۶۱ الرقم 28 – نسخه کتاب مجازی صفحه 340
عثمان
او عثمان فرزند عفّان اموی ، سومین خلیفه و یکی از اعضای شش نفره ی شورای عمر است که عبدالرحمن بن عوف با اوبرای خلافت به شرط عمل به کتاب خدا و سنت پیامبر و روش شیخین{خلیفه اول و دوم}بیعت کرد ولکن او با شرط مخالفت کرد و بنی امیه را بر مسلمین مسلط ساخت و {نیز} ابوذر غفاری را به ربذه تبعید کرد که او مظلومانه در آنجا فوت کرد و {همچنین} در نامه به اهل مصر نوشت که محمد ابن ابی بکر را بکشند {که} در سال 35 هجری مصری ها او را در خانه اش محاصره نموده و به قتل رساندند و بیرون شهر در بوستان مقبره یهودیان به خاک سپردند.
42-ألعروة الوثقی
معجم الکلام – التسلسل ۷۷۵ الرقم 42 – نسخه کتاب مجازی صفحه 345
عروةالوثقی
لقب خاص امیرالمومنین علی بن ابی طالب است و مقصود از لقب آن است که او {علی} محکم ترین دستگیره است که آن را گسستن نیست ، باید به او و ولایتش چنگ زد{و محکم گرفت}
43-ألعلوی
معجم الکلام – التسلسل ۸۰۹ الرقم 75 – نسخه کتاب مجازی صفحه 357
علوی
هر کسی که منسوب {مرتبط}است به امام علی امیرالمومنین در نسب و از فرزندان صلبی { هم خون و از نسل او } او هستند از طریق پدر، فرقی نمی کند فاطمی باشد یا نه { فرزندان حضرت فاطمه و یا از دیگر همسران حضرت علی}
44-عمّار
معجم الکلام – التسلسل ۸۱۲ الرقم 78 – نسخه کتاب مجازی صفحه 359
عمّار
او صحابی جلیل القدر عمار فرزند یاسر و سمیه ، از شیعیان مخلص علی علیه السلام است . پیامبر در باره ای او فرمود : عمار سرشار از ایمان است تا سر استخوان هایش . هنگامی که مشرکان او را شکنجه می دادند که بگوید هُبَل وقتی که او می گفت احد، احد ؛ بیهوش شد و گفت هبل و مشرکان شکنجه دادنش را رها کردند. لذا عمار خیلی ناراحت شد و آیه نازل شد إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ { مگر کسی که به کفر مجبور شده [امّا] دلش مطمئن به ایمان است } خداوند به ایمان عمار شهادت داد و پیامبر نیز به شهادت عمار در راه خدا خبر داد با این کلام : ای عمار تو را گروهی سرکش خواهند کشت . پس عمار نزد {درسپاه}امیرالمومنین در صفین بدست گروه سرکش معاویه به شهادت رسید.
45-عین الله
معجم الکلام – التسلسل ۸۲۸ الرقم 94 – نسخه کتاب مجازی صفحه 364
عین الله
آن لقب مخصوص امیرالمومنین علی بن ابی طالب است و در زیارتنامه معتبر امام می خوانیم السلام علیک یا عین الله الناظره {سلام بر تو ای چشم همیشه بینای خداوند} که پیامبر این لقب را به حضرتش داد. و عمر نیز آنرا تصریح کرده است در جایی که امام علی جوانی را که به نوامیس مسلمین نگاه می کرد سیلی زد و آن جوان نزد عمر { از حضرت علی} شکایت کرد و عمر به او گفت : چشم خدا تو را دید و دست خدا تو را زد .
46-ألغری
معجم الکلام – التسلسل 582 الرقم 18 – نسخه کتاب مجازی صفحه 376
الغری
آن زمین مقدس غریان وادی سلام نجف اشرف می باشد که چهار فرسخ در چهار فرسخ { مربع} دور مرقد امام امیرالمومنین علیه السلام است و آن وادی مقدس طوی است و محل رقود{استراحتگاه، مدفن} آدم(ع) و نوح(ع) و هودِ(ع) و صالحِ(ع) و محل دفن مومنین شیعیان امیرالمومنین است و ارواح آن ها در آنجا گرد هم می آیند.
47-ألغفاری
معجم الکلام – التسلسل 856 الرقم 22 – نسخه کتاب مجازی صفحه 378
غفاری
او صحابی صدیق جندب بن جناده غفاری است که پیامبر اکرم (ص) درباره او فرمود:
آسمان بر كسى سایه نیفكند و زمین كسى را بر پشت خود نگرفت كه راستگوتر از ابو ذر باشد. او چهارمین مسلمان بود و شبیه عیسی در امتش بود . عثمان بن عفان اموی او را از مدینه به ربذة تبعید کرد و امام امیرالمومنین به او فرمود : مردم به خاطر دنياشان از تو ترسيده اند و تو به خاطر دينت از آنان ترسيده اى.
{اينك، آنچه را كه به خاطر آن از تو ترسيده اند به ايشان واگذار} و آنچه را كه به سبب آن از ايشان ترسيده اى برگير و رو به گريزدار. در ربذه تک و تنها و مظلوم و گرسنه و تشنه فوت شد مالک اشتر و ابن مسعود و جماعتی از حجاج عراق بر جنازه اش حاضر شدند و او را تجهیز کردند و در آنجا دفن کردند . مرقد او الان در روستای واسطه بین مکه و مدینة قرار دارد.
48-فاطمة(ع)
معجم الکلام – التسلسل 870 الرقم 1 – نسخه کتاب مجازی صفحه 385
فاطمة(ع)
ایشان سرور اولين و آخرين زنان عالم ، قديسه اسلام ، سيب بهشت فردوس، بتول، عذراء ، ام ابیها (دارای نهایت فضایل پدرش) فاطمه زهراء ، صديقه ی طاهره ، ريحانةومايه آرامش رسول خدا و شريك زندگانى اميرالمومنين علي عليه السلام و مادر دو نوه(ى پيامبر) حسن و ،حسين عليهما السلام و زينبين( زينب و ام كلثوم) و محسن سقطِ شهيدمی باشند جبرائيل همراه نام او از آسمان فرود آمد و او فاطمه نام گرفت زیرا خداوند عز و جل او و فرزندانش و دوستدارانش را از آتش [دوزخ ]به دور داشته است . مادر بزرگوارش، مادر مؤمنان، خانم خدیجه بنت خویلد (سلام الله علیها)، تاجر قريش است. در سال دوم هجری در روز بیستم جمادی الاول به دنیا آمد و هفتاد و پنج روز پس از پدر، در راه اسلام به شهادت رسیدند در حالى كه خانه اش را اتش زدند و ميان درب و ديوار فشارش دادندو جنین او را سقط کردند و (دنده هاى) پهلويش را شکستند و به او سیلی زدند و قنفذ با تازیانه بر دست(بازوى) او زد هنگامی که علی را گرفته بود و او را به طرف مسجد میکشیدند و بر بازويش اثرى مانند بازوبند مانده بود. پس شبانه روز گریه میکرد تا اینکه به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پیوست و وصيت كرد كه شبانه او را دفن کنند تا قاتلانش شاهد تشییع جنازه او نباشند، پس علی (علیه السلام) در بقیع در نیمه های شب او را دفن كرد و چون صبح شد و خواستند قبر او را بشکافند تا بر او نماز بخوانند، علی (علیه السلام) شمشیر خود را بیرون کشید و آنها را به آن(شمشير) تهدید کرد، پس (آنها) از على عليه السلام ترسیدند و نبش قبر را رها کردند . (عمر حضرت فاطمة) گذشت درحالى كه ايشان از غاصبان حقوقش و آتش افروزان درب خانه اش و قاتلان جنینش خشمگين بود. و از دو گروه عامه (اهل تسنن) و شيعه تصريح شده است كه پیامبر (ص) فرمود: فاطمه پاره تن من است، هر که او را بیازارد، مرا آزرده است و هر كسى او را خشمگين كند مرا خشمگين كرده است
49-فدک
معجم الکلام – التسلسل 880 الرقم 10 – نسخه کتاب مجازی صفحه 389
فدک
آن (هديه یعنی فدک) مال صديقه طاهره فاطمه ی زهراء بانوى زنان، دختر سيد الانبياء سلام الله عليها است، خداوند آن را بدون جنگ به رسولش غنيمت داد لذا يهوديان آن را به پيامبر تقديم كردند و فيء(غنيمت بدست آمده بدون جنگ) طبق نص قرآن تنها متعلق به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است و نه برای مسلمانان ، پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را برای پاره ى تنش فاطمه هديه داد هنگامى كه وحی بر او این چنین نازل شد: وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ (و حق خویشاوندان را بپرداز) . بخاطر آن كه خدیجه سلام الله عليها مادرش، در سالهای محاصره در شعب ابوطالب دارايى اش را در راه اسلام انفاق كرد، تمام دارايى اش را براى پيامبر و مسلمين انفاق كرد و براى فاطمه (س) چیزی از اموال او(خديجة) باقی نمانده بود، پس خداوند به پیامبرش دستور داد که به فاطمه پاداش دهد و به او فدك را بدهد پس رسول خدا به فرمان پروردگارش به فاطمه هديه داد و (فدك) در زمان حیات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در دست او بود و کارگران آن در آنجا کار می کردند. هنگامی که ابوبکر خلافت را (به نا حق)به دست گرفت، کارگران آن را از آنجابیرون کرد و آن را مصادره کرد و ادعا کرد که پیامبران ارث نمی گذارند، هر چند قرآن به صراحت می گوید: (و سلیمان از داوود ارث برد. )و از آنجايى كه او(فاطمة) بر ادعايش شاهدانى داشت چون على، حسنين و ام سلمة و ام أيمن ،خليفة مجبور شد كه سند فدک را به ايشان بازگرداند، اما دومی در راه با او برخورد کرد و سند را به زور از او گرفت سپس آن را پاره کرد، پس او (فاطمة) نفرينش كرد و گفت: خداوند شکم تو را پاره كند همانطور که سند من را پاره كردى . پس خداوند دعای او را به دست ابولؤلؤ فیروز مستجاب کرد. و عجيب اين است كه عثمان فدك را به مروان ابن حکم هديه داد، و بدین ترتیب، دست به دست شد تا دوران عمرو بن عبدالعزیز كه آن را(فدك) به فرزندان حسن بازگرداند، سپس عباسیان آن را مصادره کردند و مأمون آن را پس داد – و(دوباره) متوكل آن را مصادره كرد و دستور داد كه نخلهاى خرما و درختانش را بسوزانند و عوائدى و بركت فراوانى داشت كه عايدى آن هزار هزار درهم، یعنی یک میلیون مثقال نقره بود، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: آری، فقط فدک از هر آنچه كه خدا داده بود، در دست ما بود، پس نفس عده اى بر آن طمع داشت. و نفس عده اى ديگر از آن دورى جست. پس (در نهايت) چه قاضی خوبی است الله ، و چه خوب زعيمى است محمد (صلوات الله علیه و آله و سلم) و قیامت است که اهل باطل زیان خواهند کرد و (در رابطه با) آنچه كه با فدك و غير فدك شد و ….
50-ألقاسطون
معجم الکلام – التسلسل 912 الرقم 5 – نسخه کتاب مجازی صفحه 402
قاسطان
آنها کسانی هستند که از حق و عدل و شرع و دین و عقل و منطق و درستی رو برگرداندند و آنها اهل شام هستند همان هایی که زیر پرچم معاویه با امیرالمومنین علی علیه السلام جنگیدند .
51-قنبر
معجم الکلام – التسلسل 946 الرقم 38 – نسخه کتاب مجازی صفحه 414
قنبر
او بنده ی صالح شهید قنبر، دوستدار امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و خدمتکار مخلص و وفادارش بود { که} حجاج بن یوسف ثقفی لعین به او دستور داد تا از علی علیه السلام برائت بجوید و او امتناع کرد {از برائت} پس او را با شمشیر کشت و او بر ولایت علی علیه السلام به شهادت رسید .
52-کاتب الوحی
معجم الکلام – التسلسل 957 الرقم 4 – نسخه کتاب مجازی صفحه 420
نویسنده وحی
او امیرالمومنین علی بن ابی طالب است که رسول خدا- وقتی که جبرئیل بر او با وحی نازل می شد- بر علی املا می کرد و علی علیه السلام آنرا می نوشت . و او نویسنده نامه های پیامبر به کسری، قیصر، نجاشی، پادشاهان حیرة و یمن و دیگران بود. او تنها کسی بود که قرآن را به ترتیب نزولش بر روی پوست آهو نوشت .
53-ألکوثر
معجم الکلام – التسلسل 978 الرقم 25 – نسخه کتاب مجازی صفحه 428
کوثر
ایشان فاطمة الزهراء دختر محمد(ص) ، هدیه خداوند به پیامبرش {است که} در سوره {کوثر می فرماید} ما به تو کوثر عطا کردیم ؛ والحمدلله از او {کوثر} نسل بسیار زیادی تا ده ها میلیون گسترش داد. و{اما حوض کوثر:} در روز قیامت اهل بهشت از دست تنها ساقی حوض کوثر علی بن ابی طالب آب می نوشند.
54-لیلة الهجرة
معجم الکلام – التسلسل 1012 الرقم 30 – نسخه کتاب مجازی صفحه 442
شب هجرت
نام دیگرش لیلة المبیت{خوابیدن در خانه شخص دیگر} چرا که در آن شب علی بن ابی طالب در جای خواب پیامبر خوابید و پیامبر اکرم از مکه به یثرب{مدینة} هجرت کردند و { این هجرت بخاطر} توطئه و پیمان مشرکان مکه برای به قتل رساندن پیامبر بصورت جمعی بود تا خون پیامبر هدر رود {در بین قبائل توزیع شود } تا بنی هاشم نتوانند از قاتلش قصاص کنند {اما} وقتی علی را به جای او دیدند، امیدهایشان ناامید شد لذا آیه نازل شد : و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله بصیرً بالعباد { از میان مردم کسانى هستند که جان خود را در برابر خشنودى خدا مى فروشند، و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است}
55-لیلة الهریر
معجم الکلام – التسلسل 1016 الرقم 32 – نسخه کتاب مجازی صفحه 443
لیلة الهریر {شب زوزه}
شبی مشهور و معروف در جنگ صفین که جنگ شبانه ادامه پیدا کرد و امیرالمومنین به تنهایی 535 کافر و مالک اشتر نیز به تنهایی 500 کافر را کشتند.
56-مالک الاشتر
معجم الکلام – التسلسل 1024 الرقم 8 – نسخه کتاب مجازی صفحه 448
مالک اشتر
او مالک اشتر نخعی فرزند حارث فرمانده سپاه امیرالمومنین و والی-فرماندار مصر بود و در عهدنامه ای معروف ، که {امیرالمومنین} آنرا مانند قانون اساسی همیشگی برای حکومت علوی و اسلامی نوشتند و در نهج البلاغه موجود است، فرمان هایی به او دادند .
{امیرالمومنین}در فضیلت مالک فرمود : مالک براى من چنان بود{یار و یاور} که من براى رسول خدا(صلى الله علیه وآله)بودم. معاویه لعین ، مالک را در راه مصر با شربت عسلی مسموم، ترور کرد و به قتل رساند . در حال حاضرمرقد او در مرز اردن و مصر قرار دارد.
57-ألمارقون
معجم الکلام – التسلسل 1026 الرقم 10 – نسخه کتاب مجازی صفحه 449
مارقون { سرکشان}
يعنى كسانى كه از دين منحرف شدند مانند تيرى كه هدف را از دست داد{به صید خود اصابت نکند} و آنها خوارج اصحاب نهروان هستند كه با امام زمان خود على بن ابى طالب عليه السلام جنگيدند. و از دین منحرف شدند.
58-ألمباهَلة
معجم الکلام – التسلسل 1032 الرقم 16 – نسخه کتاب مجازی صفحه 451
مباهِله
آن توافق دو طرف دعوا بردرخواست نفرین و عذاب و مجازات از سوی خداوند برای هر یک از طرفین که {برحق نیست و } مستحق عذاب است . پیامبر اکرم با مسیحیان نجران مباهله کردند و همراه علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام برای مباهله رفتند{اما} آنها{مسیحیان نجران} از اینکه بر خودشان عذاب نازل شود ترسیدند و مباهله نکردند و تسلیم پرداخت جزیه{مالیات} شدند.اگرمخالفان اهل بیت با ما دشمنی کردند به لحاظ شرعی می توانیم با آنها مباهله نماییم.
59-ألمتعة
معجم الکلام – التسلسل 1037 الرقم 21 – نسخه کتاب مجازی صفحه 453
متعه{ازدواج موقت}
و آن در اسلام عقد ازدواج موقت است که قرآن بر متعه تصریح می کند با این کلام : فما استمتعتم به منهنّ فآتوهنّ أجورهنّ نحلةَ { و از هر کدام از زنان بهره مند شدید، مهریه او را به عنوان واجب مالی بپردازید} و از سنت های رسول خدا بوده که عمر به آن با این کلامش{دو متعه در زمان رسول خدا بود و من آن ها را حرام می کنم} اقرار کرده است و{البته} شرعا حرام کردن عمر اعتباری ندارد زیرا حلال محمد تا روز قیامت حلال است . تعیین وقت و مهریه و { رعایت } عدّة در صورت یائسه نبودن در متعه شرط است و فرزند {متولد شده از متعه} شرعاً برای پدر و مادرش است {یعنی حلال است بدون شبهه}.
60-ألمعجزة
معجم الکلام – التسلسل 1109 الرقم 93 – نسخه کتاب مجازی صفحه 481
معجزة
آن تصرف در ولایت تکوینی از جانب خداوند متعال است که مردم از اینکه مثل آن را بیاورند ناتوان هستند و غالبا خارق العادة است و {معجزه} از ادلّه ی نبوت و امامت است . هر کس که ادعای امامت کند باید معجزه بیاورد و الا امامتش اثبات نمی شود. مسلمانان اجماع دارند که هیچ معجزه ای از هیچ یک از خلفای غاصب سر نزد و {در مقابل} اخبار و وروایات متواتری وجود دارد که معجزه های متعددی از ائمه اهل بیت علیهم السلام صادر شده است مانند : زنده کردن فوت شدگان ، شفا دادن بیماران ، بازگرداندن خورشید، سخن گفتن و قرآن خواندن سر مبارک حسین شهید بر سر نیزه ، نازل شدن سفره بهشتی برای حضرت فاطمه زهرا و زنده کردن گاو مرده در سرزمین منا، شهادت دادن حجر الاسود به امامت حضرت سجاد، و {نیز} معجزه غیبت امامان مهدی که {نشان از} طولانی بودن عمر{ایشان دارد} و معجزات دیگر….
61-ألمقداد
معجم الکلام – التسلسل 1124 الرقم 108 – نسخه کتاب مجازی صفحه 486
مقداد
او صحابی جلیل القدر مقداد فرزند اسود کندی صاحب معبد است . اسم پدرش عمرو بود ولی اسود بن عبد یغوث او را به فرزندخواندگی گرفت و به همین خاطر ابن الاسود نامگذاری شد.
او چهارمینِ چهار نفریست که {در دین} ثابت ماندند و بعد از رسول خدا مرتد نشدند و آنها سلمان، و ابوذر، عمّار و مقداد هستند. او یکی از چهار نفریست که بهشت مشتاق آنهاست و آنها علی، سلمان،ابوذر، و مقداد هستند. در سال 33 هجری در جرف فوت شد و به بقیع منتقل شد و در آنجا دفن شد.
62-ألناکثون
معجم الکلام – التسلسل 1164 الرقم 5 – نسخه کتاب مجازی صفحه 504
ناکثون{بیعت شکنان}
آنها کسانی هستند که بیعت خود با امام امیرالمومنین علیه السلام را شکستند و سپس به طمع ریاست و امارت و در پی شهوت با امام جنگیدند. مثل طلحه و زبیر که شتر عائشه را به بصره بردند و هزاران نفر را کشتند و آن دو نیز{درحالی که} ناامید و بازنده {بودند} کشته شدند و پیروزی ازآن امام علیه السلام بود.
63-ألنجف الاشرف
معجم الکلام – التسلسل 1173 الرقم 14 – نسخه کتاب مجازی صفحه 507
نجف اشرف
گنبد اسلام و کانون بزرگ و معدن علم و فضیلت و وادی امن و سلام و مرکز تشعشع فکری و مرقد امام امیر المومنین و دو همسایه {در کنارش آرمیده} آدم و نوح و دو همسایه {دیگر} هود و صالح و {نیز} پایگاه حوزه علمیه بزرگ شیعه و قلعه محکم مذهب {و مرجعیت} و مدرسه علم کلام {عقاید} امامیه{مذهب شیعه} و خاستگاه جعفریة { مذهب جعفری} و درب علم پیامبر و اهل بیت است ، خوابیدن در آن {نجف} {دارای ثواب}عبادت است حضرت سجاد شب ها را به عبادت می پرداخت ولی وقتی به نجف آمدند شب را درآن خوابیدند {اطرافیان} از { این کار} او تعجب کردند و ایشان فرمود : خوابیدن نزد علی عبادت است . و روایاتی از معصومان وارد شده است که فرموده اند نماز در حرم امیرالمومنین معادل صد هزار نماز است .
64-نهج البلاغة
معجم الکلام – التسلسل 1214 الرقم 55 – نسخه کتاب مجازی صفحه 522
نهج البلاغه
مراد کتاب نهج البلاغه است که به برادر قرآن معروف است . درآن خطبه ها و نامه های امام امیر المومنین است که سید رضی آنها را جمع آوری کرده { که البته} بر بسیاری از آنها دست نیافت و دیگران، باقی را یافته اند.
65-وقعة الجمل
معجم الکلام – التسلسل 1267 الرقم 49 – نسخه کتاب مجازی صفحه 543
جنگ جمل
آن جنگ بصره است بین عائشه{که سوار شتر بود} و طلحه و زبیر در یک طرف و بین سپاه حضرت علی امیرالمومنین علیه السلام در طرف دیگر که در آن طلحه کشته شد و زبیر پا به فرار گذاشت و در حین فرار کشته شد و عائشه اسیر شد که حضرت امیرالمومنین وی را مورد عفو قرار داد و او را به همراه برادرش محمد بن ابی بکر به مدینة سالم بازگرداند.
66-وقعة النهروان
معجم الکلام – التسلسل 1268 الرقم 50 – نسخه کتاب مجازی صفحه 544
جنگ نهروان
آن جنگ منحرفان از دین و خروج خوارج بر امام زمانشان امیرالمومنین علیه السلام در{منطقه} نهروان شمال بغداد{بود} و تعداد آنها 12 هزار منافق بود وامام خبر داد { پیشگوئی کرد} که همه ی آنها غیر از 9 نفر کشته خواهند شد و از یاران امام جز 9 نفر کشته نخواهند شد و در نتیجه پیشگوئی امام درست در آمد و فرمانده خوارج {بنام} ذو الثدیة کشته شد و عبدالشیطان بن ملجم مرادی فرار کرد.
67-ألوهّابیّون
معجم الکلام – التسلسل 1272 الرقم 54 – نسخه کتاب مجازی صفحه 546
وهّابیّون
آنها گروهی هستند که بر مذاهب اسلامی پنجگانه خارج شدند {که} اتباع محمد بن عبدالوهاب {از اعراب شبه جزیره عربستان هستند} که او مقلد عقاید و نظریات ابن تیمیه است.
جنبش وهابیت و اعراب نجد را رهبری کرد و بر مرقد های مقدس هجوم بردند و گنبد ها و ضریح های بنا شده از قرن ها پیش بر قبور اهل بیت در بقیع و { بر قبور } شهدای احد در مدینة را تخریب کردند. به کربلا هجوم برده و دست به سرقت و فساد و قتل و ویرانی زدند و اما وقتی که به نجف اشرف حمله کردند، الحمدلله با شکست مواجه شدند و از{ترس} شیعیان امیرالمومنین گریختند.
همه اینها { جنایات و تخریب ها} به فرمان اربابان استعمارگر و کافرشان بود . محمد بن عبدالوهاب به کفر خود تصریح کرد آنجایی که گفت : این عصای من از محمد بهتر است چرا که عصای من نفعی دارد در حالی که محمد مرده است ؛ ولکن او نمی فهمد که بند نعلین رسول خدا از او و پدرانش و اتباعش و تمام اعراب نجد شرفش بیشتر است و محمد اشرف اولین و آخرین مخلوقات است
68-یتیمة الدهر
معجم الکلام – التسلسل 1309 الرقم 8 – نسخه کتاب مجازی صفحه 563
یتیم روزگار
او شخصیتی منحصر به فرد در نوع خود درمیان بشر است و در طول تاریخ بشریت میان مردم همتایی ندارد شخصیت های چون پیامبر اکرم و امیرالمومنین {از این گونه اند}.
69-یوم الدار
معجم الکلام – التسلسل 1333 الرقم 32 – نسخه کتاب مجازی صفحه 572
یوم الدار{رو ز خانه}
روز دعوت آشکار به اسلام است، هنگامی که آیه شریفه نازل شد، خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: پس آنچه را به آن مأموری اظهار کن و از مشرکان روی بگردان پس پیامبر صلی الله علیه و آله بستگان و عموها و عموزاده های خود را به ضیافتی در خانه ابوطالب (علیه السلام) دعوت کرد و پیام خود را اعلام کرد و از آنان حمایت خواست و به کسانی که از او حمایت کنند قول داد که پس از او جانشین او باشند ؛ جز علی بن ابیطالب (علیه السلام) که آن روز ده ساله بود، هیچ کس جواب او را نداد پس{پیامبر} به او{علی} فرمود: تو برادر و وارث و وصی و جانشین من هستی که مشرکان به آن{اعلام حمایت حضرت علی و خلیفه پیامبر شدن} خندیدند
70-آل محمــــــد(ع)
معجم الکلام – التسلسل 3 الرقم 3 – نسخه کتاب مجازی صفحه 14
آل محمد(علیهم السلام)
آنان طایفه و خویشاوندان و ارحام و اقوام او{پیامبر} از جهت سبب و نسب او هستند مانند پدر و مادر و عموهای مومنش و برخی از همسران صالحش و فرزندان و نوه هایش از فاطمه الزهرا و عموزاده های صالحش.
71-أهل البیت(ع)
معجم الکلام – التسلسل 4 الرقم 4 – نسخه کتاب مجازی صفحه 15
اهل بیت علیهم السلام
آنها اهل خانه نبوت و رسالت و عصمت و ولایت و طهارت هستند ، همان خانه مجاور مسجد پیامبر{مسجد النبی} که در آن بسته نشد و ناودانش برداشته نشد . آنان پنج اصحاب کساء و فرزندان پاکشان هستند {پس اهل بیت} چهارده معصوم و فرزندانشان هستند.
72-ألأئمّة(ع)
معجم الکلام – التسلسل 5 الرقم 5 – نسخه کتاب مجازی صفحه 15
امامان علیهم السلام
آنها {کسانی هستند که} از سوی خداوند و رسولش و معصومان مطهر دارای ولایت تکوینی و تشریعی، تصریح به امامتشان شده و آنان دوازده امام {و}اوصیاء رسول خدا هستند. به ترتیب زیر
-ألإمام علی بن أبی طالب(ع)
۲-ألإمام الحسن بن علی(ع)
۳-ألإمام الحسین بن علی(ع)
۴-ألإمام علی بن الحسین(ع)
۵-ألإمام محمد بن علی الباقر(ع)
۶-ألإمام جعفربن محمد الصادق(ع)
۷-ألإمام موسی بن جعفر الکاظم(ع)
۸-ألإمام علی بن موسی الرضا(ع)
۹-ألإمام محمد بن علی التقی(ع)
۱۰-ألإمام علی بن محمد الهادی(ع)
۱۱-ألإمام ألحسن بن علی العسکری(ع)
12-ألإمام الثانی عشر المهدی المنتظر محمد بن الحسن القائم امام الزمان(ع)
همان که جهان را پُر از قسط و عدل خواهد کرد، چنان که پُر از ظلم و ستم شده است و امامی غیر از او نیست و او زنده میان ماست و ما را می بیند و ما نیز او را می بینیم و گر چه که او را نمی شناسیم همانطور که برادران یوسف ، یوسف را نشناختند. عمر مبارک ایشان فراتر از هزار سال است همانگونه که {عمر} حضرت خضر بالای دو هزار سال است و چنان که عیسی بن مریم زنده است و {عمرش} بیش از 20 قرن است.
آیة الله العظمی – شاهنشاه – ولی الله – ید الله – امیر المؤمنین – یعسوب الدین – قائد الغرّ المحجّلین – صوت العدالة