﴿والسابقون السابقون أُولئك المُقرَّبون في جنّات النّعيم ثُلَّةٌ من الأوّلين وقليلٌ من الآخرين﴾ والسابقون إلى الإِسلام هم الصِّنف الثّالث وهُم من الرجال عليٌّ ( عليه السلام ) ومن النساء خديجة ومن تلاهما فهم المقرَّبون عند الله في جنّات النعيم في مقعدٍ صدقٍ عند مليك مقتدر وثُلّةٌ من الأوّلين وهم الأنبياء وأوصياؤهم والآخرين همُ الأئمّة الإِثنا عشر ( صلّى الله عليه وآله وسلّم ) ﴿على سُرُرٍ موضونةٍ متّكئين عليها مُتقابلين يطوف عليهم ولدانٌ مخلَّدون بأكوابٍ وأباريق﴾ فهؤلاء السابقون يجلسون على سُرُر منضومةٍ بالجواهر واليواقيت وهي من الذَّهب والفضَّة ونسجها من الإِستبرق يتقابلون عليها مُستلقين يخدمونهم الولدانُ ويسقونهم الخَمر واللَّبن والعسل بأكواب فضّةٍ وقوارير ، ﴿وكأسٍ من معين لا يصدَّعون عنها ولا ينزِفونَ وفاكهةٍ ممّا يتخيَّرون ولحم طيرٍ ممّا يشتهون﴾ وبأيدهم الكأس من معين الكوثر السّلسبيل يسقونهم منها بين حين وحين لا توجب لهم صداعاً ولا سُكراً وبأيديهم أطباقُ الفواكه التي يختارونها ولحوم الطَّير الّتي يشتهونها ، ﴿وحورٌ عينٌ كأمثال اللؤلؤ المكنون جزاءً بما كانوا يعملون لا يسمعون فيها لغواً ولا تأثيماً﴾ ويطوف عليهم نساءٌ حوريات وهُنَّ شديدات سواد العين وبياضها وواسعات العيون وهُنَّ متساويات القوائم كأمثال اللُّؤلؤ المصون المنضود جزاءً لهم بطاعتهم وتقواهُم لا يسمعون فحشاً ولا لوماً ، ﴿إلاّ قليلاً سلاماً سلاماً﴾ فلايسمعون هؤلاء السابقون عليٌّ ( عليه السلام ) وربعه خديجةٌ وربعها الذين سبقوا الى الإِسلام والصلاة إلاّ سلاماً من الملائكة والحور والولدان وأهل الجنان .
﴿وأصحاب اليمين ما أصحابُ اليمين في سدرٍ مخضودٍ وطلحٍ. منضودٍ وظلٍّ ممدودٍ وماءٍ مسكوبٍ﴾ وأما أصحابُ اليمين وهم شيعة محمدٍ ( صلّى الله عليه وآله وسلّم ) وآله ( عليهم السلام ) ومحبّيهم ما أعظم شأنهم فهم بين أشجار النَّبق السدر المتفرّع الأغصان وبين أشجار الموز الكثير الثَّمر وظلالٍ. دائمةٍ ومياهٍ جاريةٍ ونابعةٍ ، ﴿وفاكهةٍ كثيرةٍ لا مقطوعةٍ ولا ممنوعةٍ وفُرُشٍ مرفوعةٍ إنّا أنشأناهُنَّ إنشاءً﴾ وهؤلاء مُنَعَّمون بفواكه كثيرة في أشجارها دائمة في كل الفصول ولا تنقطع أبداً وهي في متناول أيديهم وليست ممنوعة عليهم ولهم نساءٌ مستلقياتٌ علي فُرُش الحرير والديباج خلقهُنَّ الله لهم هكذا ، ﴿فجعلنا هُنَّ أبكاراً عُرُباً أتراباً لأصحاب اليمين ثُلَّةٌ من الأوّلين وثُلَّةٌ من الآخرين﴾ فالله جعلهُنَّ مختوماتٍ بالبكارة وكلّ واحدة منهنَّ عروبٌ تحنُّ إلى زوجها وعشيقها وكلّهنّ في تربٍ واحدٍ متساويات الأعمار وهُنَّ لأصحاب اليمين وشيعة أمير المؤمنين ومحبّيه من الاُمم السالفة وهذه الأمّة.
ترجمه به فارسی :
سبقت گیرندگان به اسلام گروه سوم هستند؛از مردان علی علیه السلام و از زنان خدیجه کبری و همچنین کسانی که بعد از آن دو به اسلام گرویدهاند.و آنان مقربان درگاه خداوند در بهشتهای پرنعمت در جایگاه راستی و درستی نزد پادشاه قدرتمند هستند. گروهی از پیشینیان، که انبیاء گذشته و جانشینان آنان باشند، و شمار اندکی از ” آخرین” که امامان دوازدهگانه باشند( سلام الله علیهم اجمعین ). آن سبقتگیرندگان بر تخت هایی از طلا و نقره که با جواهرات و یاقوتها تزئین شده و پارچه آنها از استبرق و حریر است، رو به روی یکدیگر در حال استراحت هستند و نوجوانانی زیبارو به آنان خدمت میکنند و در جامهایی نقرهای و شیشهای، شراب و شیر و عسل به آنان مینوشانند. جامهایی از آب کوثر (سلسبیل) در دست دارند و لحظه به لحظه سیرابشان میکنند بدون عارضهای از سردرد یا مستی و بیحالی. و همچنین طبقهای میوه بر دست دارند که هر آنچه که خواهند انتخاب کنند و نیز گوشت هر پرندهای که هوس کنند. زنانی بهشتی در اطراف آنان میچرخند؛ زنانی با چشمانی درشت ( سفیدی و سیاهی چشمشان در حد کمال است ) و قامت معتدل مانند دُر شاهوار تراشیده که پاداش طاعت و تقوای آنان است، و هیچ ناسزا و سرزنشی نمیشنوند. این سابقین در اسلام و نماز، یعنی امام علی علیه السلام و حضرت خدیجه و اطرافیان و همفکرانشان، سخنی جز سلام فرشتگان، حوریهها، خدمتگزاران و اهل بهشت نمیشنوند. اما اصحاب یمین که همان شیعیان و دوستان محمد و آل محمد ( سلام الله علیهم اجمعین ) باشند، چه مقام والایی دارند؛ در میان درختان پرشاخ و برگ سدر و درختان پربار موز، در سایهساری دائمی و کنار نهرهای جاری و چشمهها به سر میبرند. اینان از نعمت میوههای متنوع و فراوانی که در تمام فصول بر درختان در دسترسشان هست و منعی ندارند، برخوردارند. و زنانی دارند که بر فرشهای حریر و دیبا در کنارشان استراحت نمودهاند، این حوریهها را خداوند این گونه برایشان آفریده است. خداوند این حوریهها را دائم البکاره قرار دادهاست، زنانی زیبا رو و شوهر دوست، که به همسر و محبوبشان عشق میورزند، قامتی یکسان و عمری همسان دارند. اینان مخصوص اصحاب یمین، شیعیان و دوستداران امیرالمومنین از امتهای گذشته و این امت میباشند
سوره واقعه آیه ۱۰
در تفسیر اهل البیت علیهم السلام جلد اول از نسخه چاپی صفحه ۴۱۵